Fleinsopp – skadelig i små doser?

Kan fleinsopp være skadelig i små doser om det gjøres i trygge omgivelser og man er på et stabilt og godt plan i livet? 🙂 Og er det sånn at man blir fysisk og begynner å kysse på noen når man har tatt det?

Kvinne, 21 år fra Troms
RUStelefonen svarer:
Det er vanskelig å svare veldig bastant ja eller nei på spørsmålet ditt, da det er store individuelle forskjeller på hvordan man reagerer på fleinsopp/hallusinogener. I tillegg er det jo også ulike formeninger om hva ordet «skadelig» egentlig betyr. Vi kan likevel si litt generelt om dette, slik at du selv kan vurdere om du ønsker å prøve det eller ikke.
Fleinsopp anses som å være forholdsvis harmløst rent fysiologisk (forutsatt at det faktisk er fleinsopp som inntas, og ikke en lignende men mer giftig sopp). Det er med andre ord ikke et stoff som er forbundet med noen nevneverdig overdosefare. Det som derimot er mer uforutsigbart, er den psykiske reaksjonen. Mange vil takle fleinsopprusen forholdsvis godt, og oppleve det hele som positivt. Andre er derimot mer sårbare for en overveldende/ubehagelig/skremmende opplevelse. Hvor godt din personlighet stemmer overens med hallusinogen rus, er vanskelig å vite på forhånd. Men dersom du holder deg til en lav dose, befinner deg i trygge omgivelser samt er på et stabilt og godt plan i livet, har du også bedre forutsetninger for å få en god opplevelse enn hva du ellers ville gjort. I tillegg er det også en fordel dersom du evt. tar dette sammen med noen du stoler på, fremfor å være alene. Utover dette anbefaler vi at du gjør deg kjent med noen viktige forholdsregler.
Når det gjelder spørsmålet om hvorvidt man blir fysisk ovenfor andre, er også dette veldig person- og situasjonsavhengig. Fleinsopp er ikke typisk kjent for å virke seksuelt opphissende (sammenlignet med enkelte andre stoffer), men noen vil likevel kunne reagere på den måten. Det mange opplever, er å komme i kontakt med en del tanker/følelser man ikke nødvendigvis var bevisst på tidligere, samt få en lavere terskel for å uttrykke disse tankene/følelsene. De fleste vil også oppleve at stimuli og sanseinntrykk oppleves vesentlig sterkere enn hva det gjør til vanlig. Sånn sett er det på ingen måte unaturlig å føle et behov for fysisk kontakt i fleinsopprus, selv om mange også vil være opptatt av helt andre ting, som f.eks. å oppleve og å utforske sitt eget indre, og verden utenfor, i nytt lys.
Du kan lese mer på våre faktasider om hallusinogener, samt Erowids sider om psilocybin-sopp (merk at sistnevnte lenke omhandler flere arter enn kun Psilocybe Semilanceata, som er den arten som vokser naturlig i Norge).