Er dette problemet på vei til å bli verre?

Hei,
Jeg lurer litt på om jeg har et problem som er på vei til å verre og hva jeg kan gjøre.
Jeg har frem til 2016 jobbet i utelivet, i denne perioden på 5 år ble det ekstremt mye fest. 4-7 ganger i uken hver uke. Gjerne med litt kokain ila kvelden for å kunne holde det gående. Etter at jeg slutte i utelivet og begynt å jobbe til vanlige tider 08-16 har det blitt gradvis mindre festing. Jeg drikker nok 4-8 enheter hver dag i helgene hjemme om jeg ikke er ute. Dette går «bra». Problemene kommer når jeg kommer ut i sosialelag. Jeg greier ikke stoppe, jeg heller nedpå og blir rett og slett skikkelig drita hver gang. Lysten på kokain kommer også når jeg blir full. Jeg kjenner ikke så mange som driver med det lenger så jeg får ikke tak i det like lett. Blir 1-2 ganger pr mnd og ikke uke som før. Det andre problemet er angsten som kommer av disse fyllekulene. Den varer i flere uker og det hender jeg får alvorlige panikkanfall. Det føles som om at jeg har gjort alt galt og jeg blir kvelt. Det er den beste måte jeg kan forklare det på. Så jeg drikker ikke hver dag, men jeg drikker sikkert 4 ganger i uken.
Hvordan går jeg frem for å løse disse problemene? Jeg har heller ikke så veldig mye penger, så hva kan jeg forvente meg av kostnader?

Mann, 28 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Det finnes mange muligheter for deg som ønsker å gjøre noe med drikkemønsteret ditt. Hvis du føler at du drikker for ofte eller for mye så er det nok for en god grunn. Spørsmålet blir, hva er du villig til å gjøre for å endre på det? Kort sagt finnes det to ulike behandlingsmåter, den ene er poliklinisk behandling og den andre er innleggelse på en rusinstitusjon for en periode (på alt fra noen uker til opptil 1 år). Begge krever ofte en henvising fra lege, psykolog eller ruskonsulent.
De fleste behandingsplasser er gratis, dvs. at de dekkes av det offentlige. Du får pasientstatus når du er innlagt til rusbehanding, slik at også pasientreiser dekkes i løpet av behandlingen. Du finner en ganske god oversikt på Helse Norge sine sider.
Det kan være lurt av deg å starte med å snakke åpent ut med legen din, slik at du kan få en henvinsing til en passende form for behandling. De som har førerkort får dette inndratt i seks måneder ved kjent rusproblematikk over tid. En annen løsning som mange folk velger istedetfor eller i tillegg til behandling, er selvhjelpsgrupper som NA (anonyme narkomane) eller AA (anonyme alkoholikere). Det krever ikke annet enn at man oppsøker møter i nærheten av der man bor, men helst på en regelmessig basis, feks. en gang i uka. Angående økonomi så vil du sannsynligvis spare en del penger på å slutte å ruse deg.