Vi er et ektepar på 66 og 63 år. Vi må ha hjelp. Barna våres forlanger edrulighet. Vi er edru utad. Men har vært fulle mer eller mindre hver dag i 20 år . Kona ringte ett eller annet sted ,men de sa vi måtte ha barn under 18 år for at de kunne hjelpe oss . Jeg synes at alkoholen har gjort meg mer eller mindre sprø i hode . Er utdannet el ing. men mistet jobben i 1993 og har siden vært trygdet. Mistet jobben p.g.a. sykdom . Trenger psykisk hjelp for min del og hjelp til å blitt alko. Hvilket opplegg har dere . Hva koster det

Mann, 66 år fra Buskerud
RUStelefonen svarer:
Det er veldig bra at du/dere erkjenner at dere trenger hjelp med alkoholproblemet deres. Først da er det mulig å motta en eller annen form for hjelp med å slutte eller begrense forbruket. Du skriver og at du er i mental ubalanse på grunn av alkoholen og at du trenger hjelp ift dine psykiske problemer. Rusproblemer og psykiske problemer henger veldig ofte i noen grad sammen.
Det finnes mange former for hjelp man kan benytte seg av, og mange steder tilbys hjelp til begge deler. Innen rusbehandling skilles det ofte mellom poliklinsisk behandling (individuelle samtaler, gruppesterapi osv.) og innleggelse på institusjon. Begge deler krever ofte henvisning fra lege, psykolog eller ruskonsulent men er som oftest gratis. Vi anbefaler dere å kontakte feks. fastlege for videre henvisning. Behnadling innenfor det offentlige helsevesenet koster ikke noe for dere som pasienter.
Mange får dessuten god hjelp av å benytte seg av selvhjelpsgrupper som Anonyme Alkoholikere og/eller Anonyme Narkomane. Disse krever ikke annet enn at man oppsøker et møte.