Ble jeg dopet på byen av innpåsliten mann?

Var ute i helgen og hadde ubehagelig opplevelse hvor jeg har flere timer som er borte fra minnet mitt, våknet dagen etter uten noe anelse av hvordan jeg har kommet hjem eller noe som helst som skjedde da jeg var på utestedet. Vet selv at jeg ikke hadde drukket så mye og har opplevd lignende kun en gang før da jeg tok piller dagen før jeg skulle på fest som visst reagerte med lite alkohol innebords da de egt ikke skulle ha reagert, men dette er ikke noe jeg har tatt på flere år. Var også en mann som kjøpte drink til meg, muligens 10-20 min før jeg ikke husker noen ting, siste jeg husker er at jeg følte meg annerledes og han var litt innpåsliten, heldigvis så fant jeg vennene mine rett før jeg blacket ut, følte meg ruset lenge dagen derpå men ikke dårlig, vet ikke om han kan ha puttet noe i drinken min? Vanligvis husker jeg blikk imellom og når jeg kommer hjem pga lang vei å gå, men nå er alt borte!

Kvinne, 20 år fra Vest-Agder
RUStelefonen svarer:
Dette høres ut som en skremmende opplevelse. Du var på byen og ble tilbudt en drink av en fremmed og innpåsliten mann. Plutselig følte du deg annerledes, ruset, og hadde sviktende hukommelse, men heldigvis fant du vennene dine i tide før du svimte helt av. Du følte deg påvirket også neste dag. Nå ønsker du svar på om du faktisk ble dopet den kvelden.
Ut ifra det du forteller er det ikke utenkelig at du den kvelden fikk i deg noe utover hva du drakk av alkohol. Ofte skyldes slike symptomer alkoholen alene, men det forekommer selvsagt unntak fra dette. Derfor burde du ta en urinprøve hos legen din så fort som mulig. Mange typiske «date rape drugs» har dessverre ganske kort påvisningstid, så jo fortere du får tatt prøve, desto bedre. Det er den eneste måten du kan finne ut sikkert hvorvidt du har blitt forsøkt neddopet eller ikke.
Uansett om det kan påvises noe i urinen eller ikke, bør du ta lærdom av denne opplevelsen i fremtiden. Her er noen gode råd til deg:
• Fest med venner – safety in numbers! Slik følger man med hverandre at ikke fremmede gjør deg sårbar, f.eks. ved å ha noe i drinken din.
• Aldri drikk av en drink som tilbys av fremmede. Når du er på byen og bestiller en drink/drikke, følg med på at drinken/drikken lages/helles av flaske, og hold godt øye med den etterpå.
• Hvis du skulle oppleve noe lignende igjen, ta kontakt med de ansatte ved utestedet – de vil hjelpe deg.