Bruk av ecstasy

Hei!
Jeg vet mye om langtidsvirkningene med bruk av extacy og har lest mye om dette. Jeg har holdt på med extacy i et halvt år nå, knipset nesten hver helg. Men om jeg klarer å redusere bruken, og ta for eksempel en gang i måneden i istedenfor, er det da mulig å unngå effektene etter langtidsbruk? Siden kroppen bygger jo seg litt opp igjen etter en måned. Målet er å slutte med det, men tenker å begynne med redusering slik at det skal bli lettere å gi slipp på det. Så lurte på om jeg da knipset en gang i måneden, om jeg da fortsatt kjenner på bivirkningene av bruken. Med det mener jeg ikke bivirkningene som i det man kjenner neste dag, men av langtidsbruk.

Kvinne, 18 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Det er vanskelig for oss å si om du vil få null langtidseffekter ved å bruke ecstasyen gang i måneden istedetfor en gang i uka, men det er rimelig å anta at det ihvertfall vil kunne gi deg mindre langtidseffekter enn om du tok det ukentlig. Utover det synes vi det høres ut som en god plan å redusere forbruket hvis totalt avhold blir for urealistisk for deg. Men du burde finne en konkret plan eller få hjelp for å få det til. Hjernens egen balanse komme seg lettere ved månedlig bruk enn ved ukentlig bruk av ecstasy.