Bekymret for min egen hasjbruk

Har de siste månedene vært litt bekymret for meg selv angående alkoholforbruket mitt. Har drukket hver helg de 2-3 siste månedene, og i de sista har eg gledet meg hele uken til å gå ut å drikke. Begynte å drikke når eg va 15, men har drukke ganske mye den siste perioden. Mine venninner tenker mer på å gå ut på fest, alkohol er ikke sååå viktig for de. men eg gleder meg nesten mer til å drikke, følelsen når eg er litt full. Plutselig gikk det 2 helger der eg ikke drakk og jeg kjente et skikkelig sug på å drikke. jeg drakk nå i helgen og det føltes bra…

Kvinne, 16 år fra Rogaland
RUStelefonen svarer:
Du beskriver at du drikker hver helg de siste månedene, og at du føler et tettere forhold til alkoholen enn dine venninner, at du gleder deg til å drikke og føle deg påvirket av alkoholen. Det du beskriver kan være begynnelsen på utvikling av et seriøst drikkeproblem. Det er dog veldig modig og voksent av deg å skrive til oss om denne bekymringen.
Du trenger kanskje en erfaren person å snakke om dette med. En som ikke dømmer deg eller skaper nye komplikasjoner, og som du har tillit til. Kanskje en eller flere av dine venninner kan bli med på å ikke drikke på noen uker når dere går ut sammen? Kanskje dere kan ha det like morsomt når dere lar være å drikke noen helger? Suget du hadde de to helgene du ikke drakk, kanskje dempes eller går bort om du gjennomfører flere edrue helger? Du kan også skrive ned på et ark alle positive og negative konsekvenser av å drikke, og så alle positive og negative konsekvenser av å ikke drikke. Til slutt kan du veie disse opp i mot hverandre. En til to måneder etter du har skrevet ned en slik liste så kan du skrive den på nytt, og så sammenligne og se hvilke endringer som er skjedd.
Unge mennesker er under utvikling som kan skades ved alkoholbruk, de utsettes oftere for vold og blir lettere avhengig av alkohol enn eldre. Det er noe av mange grunner til at det er lurt å være forsiktig med alkohol i din alder. Du kan lese mer om alkohol på vårt fakta ark. Går ikke «suget» etter alkohol bort bør du ta kontakt med helsesøster på skolen eller helsestasjon for ungdom der du bor. Kanskje er det grunner til at du synes alkohol er så godt som må løses opp i. Mange opplever seg som mer; optimistisk, glad, selvsikker, problemfri når de drikker – og da er det jo fristende å gjøre det om og om igjen.