Bekymret for venninne

Vi er en venninnegjeng fra universitetet, som er bekymret for en i gjengen. Hun har havnet i et veldig sosialt, festmiljø. Hun har fortalt at hun har tatt kokain ved flere anledninger, og ufarliggjør dette ovenfor oss. Vi sier at dette er ikke greit, men hun svarer at alle gjør det og er på ingen måte flau ovenfor oss.
En uke siden var vi fire ute sammen på byen. Personen vi er bekymret for drakk seg veldig full. På veien hjem møtte vi på noen av hennes nye venner, og de tullet med henne og ba henne gjøre «dares», som hun villig ville gjort om ikke vi stoppet henne.. Er redd hun drikker mye mer enn resten av vennene sine, og rett og slett begynner å miste litt kontrollen. Vi hard prøvd å snakke med alkoholforbruk med henne flere ganger, men hun tar oss IKKE på alvor. Vi vurderer å kontakte foreldrene, selv om vi ikke kjenner disse.
Har dere noen tips for hvordan vi kan gå frem?

Kvinne, 25 år fra Sør-Trøndelag
RUStelefonen svarer:
Dere har en venninne dere er bekymret for. Dere er redd hun drikker for mye og at hun er i ferd med å miste kontrollen. Dere har forsøkt å snakke med henne, men føler at hun ikke tar dere på alvor. Dere lurer nå på hva dere kan gjøre.
Vi skjønner bekymringen deres, men dessverre er det veldig vanskelig å hjelpe noen som ikke føler at de trenger hjelp.
Dere kan forsøke å fortsette og snakke med henne, les gjerne vår artikkel «hvordan snakke med noen om deres rusbruk» for å få tips til hvordan en slik samtale kan være. Videre kan dere la være å drikke eller bruke andre rusmidler sammen med henne, slik viser dere at dere gjerne vil være med henne men at dere tar avstand fra rusbruken hennes.
Du skriver at dere vurderer å kontakte foreldrene hennes. Vi tenker at dere burde snakke med henne før dere går til dette skrittet. Du skriver at dere ikke kjenner foreldrene hennes, det er med andre ord vanskelig for dere å ha noen formening om hvordan de vil reagere. Kanskje er det bedre hvis hun får muligheten til å snakke med dem selv før dere evetuelt melder deres bekymring til dem.
-Les mer på våre sider «bekymret for noen med et rusproblem eller alkoholproblem«.