5 doser med amfetamin med et par timers mellomrom – bivirkninger

Hei! Har ett spm angående Amfetamin… Jeg tok i går 5 doser med amfetamin med ett par timers mellomrom,.. Men dagen etter så har og føler jeg meg helt elendig fysisk! Er mye svimmel, slapp, har alt for lite vannlating og har mye magesmerter! Hva er dette, helt normale bivirkninger av Amfetamin eller?

Kvinne, 26 år fra Oppland
RUStelefonen svarer:
Det er ikke uvanlig å oppleve slike bivirkninger av amfetamin. Spesielt om man tar for store doser, så må kroppen (leveren) bryte ned dette, og i den prosessen kan mange føle seg i dårlig form, frem til leveren har brutt ned stoffene som er tilført.
Magesmerter er dog ikke noe typisk symptom som følge av amfetamin, og kan i prinsippet komme av helt andre ting, selv om det er rimelig å anta at symptomene kommer som følge av amfetamininntaket. Amfetamin fører til dårlig matlyst og dersom du ikke spiser, kan du helt sikkert få magesmerter. Det er også temmelig vanndrivende, og det kan «tørke ut» kroppen din slik at vannlatingen blir mindre.
Hvis formen din ikke kommer seg det neste døgnet bør du vurdere å oppsøke lege.