Alkohol på fest

Hei, jeg er jente på 14 og jeg drakk en og en halv boks med cider i går, jeg skal på fest i kveld og tenkte drikke igjen, jeg drikker generelt aldri så dette blir bare noe engangs greie, er dette farlig for meg?

Kvinne, 14 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Det å drikke en eller to bokser cider er ikke spesielt farlig, men drikker du en del mer enn det kan det få konsekvenser.
Når du er påvirket av alkohol kan du lettere havne i farlige situasjoner, eller gjør ting du ville angret på, fordi alkoholen har svekket f.eks. din dømmekraft eller din koordinasjon. Drikker du veldig mye kan du få akutt alkohol forgiftning, få blackout, spy og bli veldig dårlig dagen etterpå.
Likevel er det jo flere på din alder som begynner å drikke alkohol, og dersom du skulle bestemme deg for å drikke alkohol på denne festen, er det altså veldig viktig at du går mest mulig forsiktig fram. Spis godt på forhånd, og begrens inntaket til kun noen få enheter med en lav volumprosent alkohol. Drikk gjerne noe alkoholfritt ved siden av. Drikk sakte, og lytt til kroppens signaler. Husk at det ikke er om å gjøre å bli mest mulig full fortest mulig. På fest skal du ha det gøy med vennene dine, og det er det ikke om du eller noen andre blir skikkelig dårlige eller gjør noe dere angrer på.