X-misbruker

Jeg har gått av subutex efter nesten 3 år.
Trappet ned riktig .la meg inn på Aker får avslutning,de ba meg gå efter bare 11 dager.
Gikk på de verste abstinentene.ute.har klart det men har problemer med natte søvn sover kun 3.5t pr.natt har høyere puls en normalt. Holder meg aktiv på dagtid og prøver å trene litt.
Men nattesøvn og puls?
Er det noe sted som kan hjelpe meg .jeg er super motivert.men begynner å bli litt redd for at jeg kjører meg selv for hardt.

Mann, 55 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Først synes vi du fortjener en stor gratulasjon for hva du har fått til. Det er særdeles imponerende å høre!
Vi synes Aker var veldig raske med å skrive deg ut. Dersom du merker at det vil bli vanskelig å holde ut uten å være lagt inn, vil vi råde deg til å ta kontakt med dem igjen og be om hjelp.
Både dårlig nattesøvn og høy puls er vanlige symptomer ved alle former for opioidabstinenser. Dersom du har kontakt med helsevesenet (fastlege som er grei?) bør du ta opp dette med høy puls med vedkommende. Nattesøvnen kan bli bedre med medikamenter, men også dette er det best å få gjennom helsevesenet (så slipper du å være i kontakt med rusmiljøet). Aberet med medikamenter er at de som er sterke nok til å gi noen effekt, er også avhengighetsskapende, og bruker du det for lenge kan det gi ny avhengighet. Dette er en vurdering du må ta selv, i samråd med lege.
I Oslo kan du også få medisinske råd av Sykepleier på hjul. Vi ville kanskje ta en prat med dem om vi var i dine sko. Sykepleier på hjul er også på Facebook.
Har du vært i kontakt med Retretten? Hvis ikke, burde du ta en tur dit. Det er ikke en del av helsevesenet, du trenger ingen henvisning eller time, bare ring eller stikk innom, det ligger rett ved Tinghuset i Oslo (Kristian Augusts gate 10 – Telefon: 22 20 93 92).
Retretten har åpent hver dag (unntatt lørdag), og det er mange der som har lang erfaring med abstinensbehandling. Du vil ikke få medikamentell hjelp der, men noen å prate med, tips for andre ting du kan gjøre, og generelt støtte i en vanskelig situasjon. Prøv også NADA-akupunkturen de tilbyr, det kan hjelpe deg med ro og avslapning.
Åpningstider Retretten, Oslo:
• Mandag, onsdag, torsdag og fredag kl. 10:00 – 17:00
• NB! Tirsdager 10.00 – 20.00
• Søndag kl. 12:00 – 15:00
Vi håper du holder ut til bedringen kommer – det er ikke lenge før du vil merke at det verste slipper taket.