Vedr stilte spørsmål; «Når kan jeg ta morfin etter subutex og vise versa»

Referer til spørsmål og deres svar, gjengitt i artikkelen på denne siden her: https://rusinfo.no/2016/03/nar-ta-morfin-subutex-vise-versa/
Det er undrende at når dere får ett slikt spørsmål, siden dere kalles «rustelefonen», og som ansvarlig helsepersonell ikke så opplyser «pasienten» om «medisinens» relle virkninger ift «Når kan jeg ta morfin etter subutex og vise versa», slik hans spørsmål faktisk lyder…
Hvorfor nevnes ikke muligheten det er for ham å gå på en kjempesmell mht at subutex er tilsatt det antistoffet naltroxan, heroinens motgift, som vil gi ham enorm hodepine m.v. hvis han tar denne smell rett før eller etter en «vanlig» morfin, heroin m.v. dosering.
Naltroxan’s virkestoff er et antistoff for morfin, der normalt redder folk fra en overdose på heroin, der de bråvåkner fra dødens søvn, oftest med en skarp hodepine og klink nyktre, i allefall så lenge dette antistoff fungerer i kroppen… Det har jo hendt at overdosen har hengt i så lenge at de har falt tilbake i søvn, når antistoffet har gått ut av kroppen -rimelig fort. Husker ikke halveringstid.
Så svaret bør vel være at han bør vente en stund i mellom å veksle i mellom mofin og subutex, så han ikke går på en skikkelig smell??… Den ene veien, tror det er: (har inntatt subutex -》så tar morfin) skal vist være bedre enn den andre (har inntatt morfin -》så tar subutex) veien, da kroppen har brukt opp naltraxonen og ikke reagerer, slik den ville reagert om en var overruset på morfin/heroin og så får i seg motgiften som er i subutex’n….
….just saying…. I rather try staying clean 😉

Mann, 45 år fra Vest-Agder
RUStelefonen svarer:
Takk for et nyttig innspill på svaret vårt om Subutex vs morfin. Du har rett i at preparatene Subutex og morfin motvirker hverandre slik at brukeren rett og slett kan få abstinenser om personen som er tilvendt morfin plutselig får i seg Subutex (buprenofin).
Hvis en person som er tilvendt Subutex derimot plutselig får i seg morfin, vil ikke morfinen ha noen virkning på personen (før det eventuelt har gått flere døgn). Det er dette brukeren spør om i spørsmålet du refererer til, altså Dolcontin etter Subutex.
Årsakene til disse kontraindikasjonene er som nevnt at buprenorfin har en mye lavere toppvirkning (ceiling effect) enn morfin. Selv om buprenorfin har en svakere virkning enn morfin, så binder buprenorfin seg mye lengre til reseptorene i kroppen enn morfin gjør. Man bør altså derfor vente opptil flere døgn, til buprenofinen er bortimot ute av systemet, før man inntar morfin.
Du skriver at Subutex er tilsatt naltrexone (dvs, du skriver «naltroxan/naltraxon»). Det stemmer ikke. Subutex inneholder kun virkestoffet buprenorfin. Det er preparatet Suboxone som inneholder virkestoffet nalokson, som er et antistoff til opiater (akkurat som naltrexone). Grunnen til at Suboxone er tilsatt nalokson er å forebygge at Suboxone blir injisert. Når en person lar suboxone smelte under tunga (slik det er ment) vil kroppen kun ta opp buprenofin, mens naloksonen ikke taes opp i kroppen. Hvis personen derimot forsøker å injisere Suboxone, vil naloksonen istedet binde seg til reseptorene i kroppen og personen får særdeles ubehagelige abstinenser.