Vær så snill, svar på dette om Vyvanse

Hei jeg møtte en fyr fra skolen idag vi fant egentlig tonen med en gang, så hadde han ADHD og han hadde ADHD piller . Han spurte om jeg ville prøve, men jeg sa nei og var veldig i tvil. Pillen het. S489 70 mg (Vyvanse 70 mg). Er 70mg en stor, medium eller liten dose,0? Erdette farlig for meg som ikke har ADHD?. I tillegg først etter jeg gikk må på å prøve en og svelget den sa han at det var amfetamin i den. Det har vell gått rundt 6 timer og jeg er hyper og rastløs,og godt humør ler veldig mye av ting som ikke gir mening og ikke er morsomme, da jeg var med noen av vennene min hadde di fått tak i en type hasj som di kalte for burning/bønne lignet egentlig på en kaninbæsj sorry ordbruken, men vet ikke en annen måte å forklare det best mulig på, men uansett så ble 2 av dem hyper og klarte ikke slutte å le over at jeg prøvde på en helt seriøs måte å si at dette er ikke bra. Greit nok det er ikke farlig det tror jeg på, men det er ulovelig og de lager noe de kaller jay ligner litt på en røyk bare med annet papir osv. I tillegg så røyker de det med tobakk. Da jeg forklarer dette så får alle latterkrampe i sikkert en halvtime i strekk. Så jeg,lurer på om dette er vanelig med denne ADHD pillen eller om det er hasj inni den. Etter en time begynner jeg å snakke litt om minner som jeg har hatt med de vennene jeg har hatt etter jeg har begynt så klarer jeg ikke slutte å si alle minner som jeg egentlig hadde glemt det var nesten som om at jeg hadde låst opp en del av hjernen som hadde samlet alle minnene mine og bare ventet på at jeg skulle ta den pillen å snakke med vennene mine om minner som jeg hadde helt glemt, jeg vet ikke om dette er vanlig ved bruk av av disse pillene, men jeg blir i værtfall helt mindblowed/mfasinert over dette å føler meg som en baby som nettop har sett noe di aldri har sett før de andre begynner å le av meg og han ene mener at jeg kødder jeg forklarer at jeg ikke husket noen av disse minnene med en rar stemme en intens stemme som om at jeg har sett noe magisk. Så sa jeg rett ut han svarer så sier jeg at jeg også hadde glemt di helt så, blir jeg bare enda mer fascinert, men det var ikke nok med det etter en stund da de begynte å snakke om noen fester der jeg har blitt skikkelig full og ikke kunne huske noe så føler jeg at jeg husker det og ser bilder i hodet mitt av at det skjedde. Dette gjør meg litt sånn trippie eller som de kalte det en putte liten bad Trip. Jeg tenker først at jeg kommer faktiske kanskje til å dø i løpet av døgnet og begynner nesten å grine å blir veldig hysterisk, de forklarer meg at det jeg så for meg var helt feil og at når de hadde røyket hasj som di hadde gjort nå mens jeg var der inni rommet uten at jeg hadde merket det de 2 av di sier at når de har tatt opp fra 0,5 og oppover så skjedde det samme med dem når di lukket øyene å tenkte på den festen. De sa også noe om at hjernen er irritert for at den ikke husker noe og at den derfor automatisk prøver å lage en erstatning av det du har glemt, de sier følgene at hjernen lager best mulige bilder av ting som folk har sagt skjedde den dagen. Jeg er en person som stoler veldig godt på vennene mine så jeg er veldig glad for at de roet meg ned, hva kunne skjedd hvis jeg ikke gjorde det med noen venner med litt erfaring og hvis jeg vil gjøre det igjen burde jeg ha med disse vennene da? Jeg har lest litt men finner ikke alt jeg vil ha svar på så jeg ser ikke noen annen løsning enn å snakke med noen og forklare mest mulig detaljert . Jeg håper virkelig at dere kan hjelpe meg med å svare på alle spørsmålene og forklare hvorfor jeg reagerte på denne måten. Noen ting til eller at jeg snakker litt til meg selv inni hodet, men ikke høyt dette gjør jeg mens jeg skriver også så jeg skriver en del feil å klarer ikke helt huske hva jeg har skrevet med andre ord er jeg ganske fjern. Det fikk meg til å tenke litt. Er det mulig at jeg sovnet en liten halv time pga pillen å at på en eller annen måte at jeg har blitt dopet ned med hasj mens jeg sov siden det de sa jeg sovna i 20-30min, men jeg har ikke merket at jeg har sovna, men da di sa dette som skulle ha vært med en gang jeg våknet så er jeg like glad og føler meg egentlig helt topp som at jeg har bestått en oppkjøring eller noe hvis jeg ikke tar helt feil så er det en sånn følelse fordi jeg klarer bare ikke slutte å være overlykkelig. Etter at det har gått en stund (klarer heller ikke følge med tia noen ganger går den kjempe fort, men den går egentlig nye saktere mens i enn annen periode så føltes alt ut som slowmotion på en måte jeg ser på en måte litt rart og jeg vet at jeg vært sånn før etter at en venn fikk meg til å se denne videon https://youtu.be/y4LAVdTr6_k hvis linken ikke funker så bare søk how to get High whitout drugs. Jeg vet dere prøve å hjelpe så derfor håper jeg at dere ser denne videon sånn at der vet helt sikker hvordan det er personelig syntes jeg at det er veldig kult å morsomt at jeg ser sånn, men nå har jeg sett akkurat på samme måten og det ser ut som et lys på en måte også bare zoomer alt jeg ser på inn og ut. Det kan hende det er fordi jeg aldri har vært personen til å prøve ut ting som muligens kan være farlig, derfor kanskje jeg ikke har en stor tåleranse for det i starten, vennene mine sa i vertfall at når man prøver sånne ting uten å ha prøved noe i samme kategori så blir man ofte litt mer (FACKA) i og med at jeg kjenner veldig mange som tar seg en ADHD pille når de har overnatting eller skal på fest Osv. Så tenkte jeg at å ta en pille ikke ska være noe farlig, men en av vennene mine prøvde en gang to, for rundt 6 måneder siden siden kjæresten hans hadde en ganske sterk ADHD hunn hadde samme piller som han kompisen jeg møtte idag med 70mg. Han sa at første gangen han tok en så var han sånn Ca som meg, men etterhvert så lærer man seg å ikke freake ut av ting, men at man bare lærer seg å ha det gøy mens man gjør det han sa også at det helt greit å gjøre det, men ikke sånn vær dag. Jeg fikk en pille til også hva skjer hvis jeg tar den imorgen er det farlig? Vennen min sa så lenge du ikke tar to så går det bra, så fortalte han meg at han følte han skulle dø og trodde han hadde tatt overdose, så foreldrene til kjæresten tok han med til legen og sa at dette skulle være helt anonymt. De måtte til slutt få navnet hans Og legitimasjon, så sier legen at hvis dette var første gangen hans så kunne han i værstefall bli innlagt hvis man ikke har noen som kan roe deg ned å har erfaring med dette i tillegg så sier han at så lenge dere er en venne gjeng og noen har erfaring så ska det gå bra med 70mg. Er dette riktig?
Jeg
Tusen takk for svar dere aner ikke hvor bra og viktig jobb folk inkludert meg syntes dere gjør dere burde være stolten over hvor mange liv dere faktisk redder med å høre på de. Det er ikke alltid lett for folk som er i miljøe å snakke med foreldrene, det er alltid en grunn, litt av min grunn var at jeg strøyk på en oppkjøring som både kjørelærer og venner ikke kjønner. Kjørelæreren min sa til meg at han hadde blitt sensor for rundt to uker siden og har hatt hele 13 oppkjøringer med elever fra bare min kjørlærer inkludert meg som han hadde strøken uten at de hadde gjort eneste feil. Så jeg var veldig lei meg egentlig og jeg følte at alle syntes det var pinlig dårlig blant annet fordi folk hadde sagt at det er pinlig hvis jeg stryker, så med andre ord var jeg egentlig deprimert og hadde grått en 3-4 ganger på skolen litt før jeg dro å møtte de, jeg ville rett å slett bare ha noe som fikk meg til å tenke på noe annet å gå tilbake til å være den få glade og morsomme personen jeg egentlig er. Det beste med alt var at jeg fikk høre at alle vennene mine og folk som vet hvem jeg er hadde ventet på at jeg skulle komme til bake med motosykkelen min og ingen hadde trodd jeg ikke kom til å bestå. Så hvis jeg blir lei meg igjen eller får en litt dårlig periode så ska den personen med ADHD gi meg en pille så kan vi snakke om det sånn at han forstår meg og samtidig føle at selv om ting i livet går dårlig så er det alltid en løsning. Burde jeg spør om en pille hvis jeg er veldig nedfor og føler at jeg bare må komme meg videre? Ps det hjalp veldig og ta en pille har ikke så mye som tengt negativt om ting som gjør at jeg blir nedfor, det er heller motsatt jeg tenker at jeg skal klare og komme meg igjennom va som helst og hvis jeg skal være helt ærlig. Jeg har ikke turt å sagt det til noen, men jeg har hatt noen veldig stygge tanker om at jeg bare må gjøre slutt på lidelsen, men det pleier og gå over en liten stund det er bare hvis det har skjedd nei skikkelig ille, som da jeg kom hjem drita så tenkte jeg at mamma og pappa ikke ville ha noe meg og gjøre og at de rett slett ikke likte meg lenger. Men heldigvis så har jeg en mor som forstår hvordan jeg har det og jeg av og til trenger gjøre noe for å bare glemme det å få positive tanker. Etter den praten med mamma har jeg aldri tenkt på noe så ille igjen (hadde drukket alkohol for alkohol og ADHD pille er foreløpig de tingene som gjør at jeg får snakket om følelsene mine og lettet på trykket) men jeg ble veldig taknemelig for at han ga den til meg
For etter jeg hadde tatt den og rusen hadde begynt å funke så sa han at han måtte gi en til meg fordi han merket med en gang at jeg var lei meg og skjønte jeg måtte snakke om det for at det ikke skulle utvikle seg til å bli værre. Så til alle foreldre som leser dette snakk med de la de ta noe sånn at de føler behag for å snakke, det er bedre at de er full og snakker om det en at de er edru og holder alt inne. Det kommer et tidtspunkt der en Tenåring ikke klarer å føle seg lei seg og tenke på de verste, det kan i værstefall ende med død

Mann, 16 år fra Møre og Romsdal
RUStelefonen svarer:
Det virker på oss som du har hatt en ganske sterk opplevelse av både denne tabletten og alkohol. Når du ser hva du selv har skrevet, forteller det deg en del om hvordan disse tablettene virker. Både hvor mye og usammenhengende, du skriver, og hva du skriver om hvordan du følte deg/virkningen av tablettene. F.eks., du «lurer på om dette er vanelig med denne ADHD pillen eller om det er hasj inni den».
Det er fint om du har fått erfaringer som gir deg dypere perspektiver på livet. Men når du sier «Så hvis jeg blir lei meg igjen eller får en litt dårlig periode så ska den personen med ADHD gi meg en pille så kan vi snakke om det sånn at han forstår meg og samtidig føle at selv om ting i livet går dårlig så er det alltid en løsning. Burde jeg spør om en pille hvis jeg er veldig nedfor og føler at jeg bare må komme meg videre?» gir det grunn til bekymring. For dersom du trenger å putte i deg noe for å ha gode samtaler med folk eller å reflektere over minner, tanker og følelser, er det risikablet med hensyn til å utvikle et rus- eller medikamentproblem.
Alt du forteller og opplever er en del av deg. Det oppstår ikke fordi du tok en pille, men du kom i kontakt med det. Det finnes andre måter å komme i kontakt med flere deler av deg selv, som er langt sunnere enn piller og rusmidler. Hvis du har behov for å snakke med noen om denne opplevelsen, og om dine betraktninger om livet, er det best å gjøre det når du ikke har tatt noe.
Vi anbefaler deg å kontakte oss igjen på telefon, chat eller denne spørretjenesten når du er edru, ved behov for å snakke nærmere om dette.