Trenger råd angående min rolle som pårørende

Er 37 år gmmel jeg har fra jeg var 7 tatt vare på mine foreldre med store rusproblemer begge mine foreldre er døde i dag. Har vert pårørende for en ex di 10 siste årene jeg har ikke mer og gi. Føler jeg svikter. Dette er en utrolig tung burde over det hele. Men trenger noen råd ang dette.

Kvinne, 36 år fra Rogaland
RUStelefonen svarer:
Det er veldig bra at du tar kontakt for veiledning i din situasjon. Du kan fort risikere å ta ansvaret for mennesker og situasjoner du ikke kan hjelpe, og få dårlig samvittighet. Det er menge pårørende som vil kjenne seg veldig godt igjen i du beskriver.
Det som kan hjelpe er å opprette en kontakt med noen du kan rådføre deg med over tid – et fast sted å gå til, hvor du treffer mennesker som har vært i liknende situasjoner selv, eller som har lang erfaring med å veilede folk i slike situasjoner.
Det finnes en del muligheter. Én mulighet er rett og slett å be legen din om hjelp, du kan si at du er i en vanskelig situasjon som pårørende og at du trenger noen å snakke med, gjerne en psykolog. Problemet med dette er at det kan ta litt tid grunnet ventelister.
Andre du kan henvende deg til er Veiledningssenteret for pårørende (denne avdelingen ligger i Sandnes, men de skal også ha en i Haugesund). Her kan du bare ringe eller sende en PM på Facebook. Du finner også et Pårørendesenter i Stavanger som både gir veiledning over telefon og ved oppmøte.
Et annet (offentlig) tilbud er familievernkontor. Det ligger flere familievernkontorer i Rogaland. Her finner du en oversikt. Familievernet krever ikke henvisning.
Et veiledningssenter eller familieverkontor vil trolig være det raskeste, men det kan være lurt å ha flere bein å stå på. Du kan be legen henvise deg til psykolog og i tillegg kontakte både veiledningssenter eller familieverkontor.
Vi håper du finner noen som kan støtte deg i tiden fremover.