Tramadol – nedtrapping

Jeg har spist tramadol i ca 3 måneder. Spiser mellom 50-100 mg om dagen, med 1 til 2 dagers mellomrom av og til. Får dette ikke av legen.
Jeg har ikke gitt det så veldig mye tanke at jeg kanskje er fysisk avhengig. Jeg tror jeg klarer meg greit uten dem, men tilgjengeligheten er stor og jeg har det bedre på dem.
Men nå lurer jeg på hvordan kroppen ville reagert om jeg sluttet. Går som sagt ikke mer enn 2 dager uten dem. Tar de når jeg ikke får den effekten jeg ønsker, så det kan gå litt tid så kan jeg ta dem igjen og få rusen.
Men er litt bekymret for å bli dårlig eller å få abstinenser uten dem. Slik vil jeg ikke ha det, men opprinnelig synes jeg de var kjekk å ha på fredag og lørdag som en slags kos.
Er det farlig å slutte brått nå? Hva kan jeg forvente? Er litt bekymret for det. Har en 100% stilling i butikk, og skal starte studier nå snart. Så abstinenser og å bli dårlig passe dårlig.

Kvinne, 24 år fra Aust-Agder
RUStelefonen svarer:
Er det farlig å slutte brått nå? Hva kan jeg forvente?
Dersom du har brukt Tramadol (mer eller mindre) daglig i 3 måneder, vil du ha opparbeidet deg en viss fysisk og psykisk avhengighet. Den fysiske avhengigheten er ikke veldig sterk, det er ikke veldig store doser, og du har ikke brukt det veldig lenge. Men du vil kjenne det godt. Når du er uten Tramadol i 2 dager uten å merke noe særlig, er nok det fordi  2 dager er for kort tid til at det merkes noe spesielt. Vi vil råde deg til å trappe ned. Gå over til en om dagen i ca to uker, deretter tar du 50 mg annehver dag i to uker. Etter det kan du slutte.
Den psykiske avhengigheten kan være sterk. Selv om du får alt virkestoffet ut av kroppen, og i prinsippet er avruset, kan det hende du vil føle deg sliten, ha angst, sove og spise dårlig og generelt ha lavere allmenntilstand i en periode. Hvor lenge dette varer er veldig individuelt. Noen mennesker er «harde i nøtta» og nekter å la seg bli nestemt, men går på krum nakke og er aktive, jobber/sutderer selv om de føler seg litt utafor. For andre er det vanskeligere, og en kan trenge mer ro og lengre tid før an kan være fullt aktiv igjen. Det eneste som er helt sikkert, er at jo lengere en bruker og jo mer en bruker, desto verre blir det.
Det er neppe farlig å slutte brått nå, men det kan være ubehagelig. Du kan prøve å se hvordan du reagerer, men generelt vil man nok anbefale deg å trappe ned.
Har en 100% stilling i butikk, og skal starte studier nå snart. Så abstinenser og å bli dårlig passe dårlig.
Vi kan si deg med 100 % sikkerhet at abstinenser vil alltid passe dårlig. Dersom det ikke er jobb eller studier, er det noe annet. Dette er et problem (og ofte brukt som forklaring på hvorfor man ikke kan slutte «akkurat nå») for nesten alle som sliter med avhengighet. Det vil aldri komme et tidspunkt som passer perfekt for nedtrapping/avrusning. Spørsmålet er: Hvis du uansett har tenkt å slutte med dette en eller annen gang, hva vil være et mer passende tidspunkt? Og hvis bruken fortsetter, blir du mer avhengig, og vil trenge mer tid på avrusning, og da er det i hvert fall ingen tidspunkter som passer. Har du noe tid nå, så gjør det nå.