Tramadol og bilkjøring

hvor lenge sitter en tromadol i kroppen ??? Er det lov å kjøre på tromadol om en ikke f.eks blir trøtt av den ??? Det er rød trekant, men syntes det liksom er uklar info ang bil kjøring ang den.

Kvinne, 45 år fra Telemark
RUStelefonen svarer:
Viser til chat med en av våre veiledere.
Hvorvidt du kan kjøre bil når du står på Tramadol kommer an på flere ting: f.eks. hva slags førerkort du har (personbil eller større kjøretøy), om du har gyldig resept, om behandlingsperioden overstiger en uke eller ikke, om du bruker medisinen regelmessig eller sporadisk, om du er tilvendt dosen du står på (dvs. om det har gått minimum en uke etter siste dosejustering), hvor stor dose du bruker, om du bruker depottabletter (langtidsvirkende) eller korttidsvirkende og om du bruker andre medisiner som kan påvirke kjøreevnen. I ditt tilfelle (etter opplysninger som fremgikk i chatten) må du altså vente minimum 8 timer mellom inntak og bilkjøring.
Reglene finner du i Førerkortveilederen på Helsedirektoratet sine sider. Synes du det er vanskelig å vite hva som gjelder for deg kan du snakke med legen din.