Tramadol

Hei! Jeg har gått på tramadol i noen mnd nå, pga chrons (kronisk tarmbetennelse) og vond og stiv rygg. Til tider så har jeg veldig vondt, og jeg kan ta opp til 4-5 tramadol om dagen før jeg legger meg. Har gjort dette i 5-6 mnd nå. Er dette dumt/farlig, eller er det noe jeg burde gjort annerledes?

Mann, 24 år fra Buskerud
RUStelefonen svarer:
Det er vanskelig for oss å svare på om det er dumt av deg å ta opptil 4-5 Tramadol daglig mot smerter, dette er noe du bør snakke med legen din om.
I alle tilfeller der det er nødvendig med bruk av smertestillende medikamenter over tid er det viktig å veie helsefordeler og eventuelle konsekvenser av bruk opp mot hverandre og så avveie hva som vil være mest gunstig for pasienten. Denne vurderingen er det behandlende lege som må ta fordi det er hen som kjenner pasienten.