thc omgjort til promille

Hei 🙂 Blei stoppa i av politiet 8 mai i Ă„r, de meinte at jeg hva i thc rus, kl hva nĂ„ 10:40 pĂ„ morgenen, rĂžykte min siste joint kvelden fĂžr, ca 23:00. Venta en god mnd FĂžr jeg ringte de og lurte pĂ„ svar pĂ„ blod prĂžver, svare hva at det tippet rett Ă„ver 0.5 omgjort til promille, og at de hva send inn igjen til ny analyse, siden den tippet rett Ă„ver 0.5. NĂ„r de spurte meg om jeg anerkjente Ă„ ha kjĂžrt i rusettilstsnd, sĂ„ svarte jeg egentlig Ikkje, for jeg har Ikkje inntat thc i dag. Leste en plass at, fĂ„r du Ikkje en dom innen 6mnd, sĂ„ blir det foreldet, og du kan hente ditt serfikat igjen. Jeg hva pĂ„ vei ut i arbeidslivet som yrkessjĂ„fĂžr nĂ„r dette skjedde! SĂ„ jeg fikk meg jo en god smell, og venter fortsatt pĂ„ et svar/dom ifra de! Hva GjĂžr jeg nĂ„?
Mann, 40 Ă„r fra Hordaland

RUStelefonen svarer:
NÄr det gjelder THC-konsentrasjon i blod og tilsvarende alkoholpromille, benytter man samme straffenivÄer som for alkohol; 0,2 eller hÞyere i promille, 0,5 eller hÞyere i promille, og 1,2 eller hÞyere i promille. Jo hÞyere nivÄ man befinner seg pÄ, desto strengere straff (jf. Vegtrafikkloven § 31). Ut ifra denne tabellen fra Oslo Universitetssykehus, tilsvarer dette henholdsvis 0,004 mikromol THC per liter fullblod, 0,010 mikromol THC per liter fullblod og 0,030 mikromol THC per liter fullblod. Hva din THC-konsentrasjon ble mÄlt til vil derfor vÊre avgjÞrende for hva slags straffereaksjon du evt. vil fÄ, uavhengig av nÄr du rÞkte. En blodprÞve sier noe om pÄvirkningsgraden pÄ davÊrende tidspunkt.
NÄr det gjelder foreldelse, er dette dessverre utenfor vÄrt kompetanseomrÄde. Vi anbefaler derfor at du forhÞrer med en advokat/jurist omkring dette.
Var du fornĂžyd med svaret? Gi oss tilbakemelding her!
Send inn spÞrsmÄl
Personlig kodeord Finn tilbake til ditt spÞrsmÄl ved Ä lage et kodeord du senere kan sÞke med. Du fÄr svar sÄ fort som mulig, innen en uke.
NB! RUSinfo er en anonym tjeneste. UnngĂ„ Ă„ oppgi personopplysninger i ditt kodeord.
Send inn spÞrsmÄl
fant du ikke det du lette etter?
NB! RUSinfo er en anonym tjeneste. UnngÄ Ä oppgi personopplysninger i ditt kodeord.