Stjeling

Hei!
Jeg kan legge fram kortene på bordet. Før så har jeg stjalt massevis av penger av Pappaen min. Og jeg har gått inn på Nettbanken hans og overførte penger til en venn av meg det er snakk om massevis av penger altså. Og jeg tenker på det nå hver eneste dag. Jeg blir nervøs og Urolig når jeg tenker på det. Foreldrene mine sier at de har vært hos politiet og snakka om det. Men jeg tror ikke helt det er sant. Og siden jeg kommer fra filippinene jeg kom til Norge for 6 år siden. Jeg har gjort så mye galt at jeg ikke vet hva jeg gjør engang. De sier hvis jeg gjør en gal ting til så skal de sende meg ned til filippinene. Jeg klarer ikke å tenke meg føe jeg gjør ting som jeg skal gjøre, jeg sliter med det veldig. Og det har skjedd Flere Ganger før, hva skal jeg gjøre videre? Skal jeg kontakte med Barneverne og få hjelp av deg?

Mann, 16 år fra Østfold
RUStelefonen svarer:
Dette høres ut som en vanskelig situasjon som også påvirker hvordan du har det i stor grad. Vi kan forstå at foreldrene dine reagerte på at du stjal penger fra faren din, men ut ifra det du skriver er det tydelig at du også skjønner at dette ikke var bra. Du skriver at du tenker på dette hver eneste dag og at du er urolig for hva som vil skje, noe vi synes høres veldig slitsomt ut.
Du skriver også at du har gjort andre ting som ikke har vært bra, og at du synes det er vanskelig å tenke gjennom ting før du gjør dem. Dette er noe du kan få hjelp til. Du er ikke alene om å ha det sånn, og det at du har gjort ting som er galt betyr ikke at du er en slem person.  Du kan selv ta kontakt med helsesøster på skolen, Helsestasjon på ungdom, eller barnevernet som du nevner. De er vant til å snakke om det meste og tåler å høre det du har å si. Trenger du noen å snakke med i dag kan du ringe til Alarmtelefonen for ungdom. Synes du det er vanskelig å ta kontakt selv kan du be foreldrene dine/andre voksne du stoler på om å kontakte noen. Du kan også sende ditt spørsmål til ung.no (ta kopi av det du sendte til oss).
Husk at du ikke får gjort noe med de tingene som allerede har skjedd, men at du kan gjøre noe med hva som skal skje fremover.