Sønnen min røyker hasj

19 år gammel sønn røyker hasj. Han lyver, Han så han hadde prøvd 1 gang for en tid tilbake. Så tok han test og den ga utslag. Da kom det fram at han hadde røyket dagen før. Han vil ikke flytte ut og heller ikke følge husets regler. Kan man få hjelp til å få han til å flytte ut? Blir mer og mer krevende å ha han i hus når han ikke innordner seg. Hasjrøyking har nok pågått siden første året på videregående. Kom fram at han har røyka fler enn 15/20 ganger. Hva gjør man? Fortvilet mor, hvor familien vender seg mot henne.

Kvinne, 54 år fra Buskerud
RUStelefonen svarer:
Vi kan forstå at du opplever denne situasjonen som vanskelig. Siden sønnen din er 19 år kan hverken du eller andre bestemme at han skal slutte å røyke hasj. Han har ansvaret for sitt eget liv, og også konsekvensene livsførselen hans eventuelt måtte medføre. Skulle han på noe tidspunkt ønske å slutte kan han få hjelp til det om han har behov for det, men det er frivillig.
Ønsker du ikke at han skal bo hjemme hos deg kan du naturligvis nekte ham det. Du bestemmer selv hvilke regler som gjelder i ditt eget hjem, og dersom det at han røyker hasj fører til mye konflikt og ubehag kan det være greit at han flytter ut. Du skriver imidlertid at familien vender seg mot deg. Vi vet ikke hva du legger i dette, men skulle det være slik at det er mye uenighet i om han skal flytte ut eller ikke kan dere snakke med familivernkontoret der dere bor. Det vil kanskje uansett være nyttig å gå og snakke med noen, slik at dere kan få hjelp til å ha en best mulig relasjon i denne perioden. Det er ditt hus så da bør du tross alt ha siste ordet.
Du spør også om du kan få hjelp til å få ham til å flytte ut. Det kommer an på hva du mener med dette. NAV kan hjelpe ham med å finne bolig, både akutt og langsiktig. Går han på skole kan han også søke om studentbolig. Mener du derimot hjelp til å fysisk få ham ut av boligen, så har politiet mulighet til å bortvise ham fra stedet. Dette er imidlertid ikke en varig løsning da han i prinsippet bare kan komme tilbake, hvorpå du igjen må få politiet til å bortvise ham. Du kan i verste fall bytte lås i ytterdøra for å unngå at han låser seg uønsket inn.