skoleprosjekt om rus

hei, jeg er gutt på 14 år og har et skoleprosjekt om artister som har ruset seg og som har dødd av overdose. hvorfor/hva er grunnen til dette?

Mann, 14 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Dette høres ut som et interessant skoleprosjekt. Det finnes utallige eksempler på artister som har dødd av overdose, se f.eks. denne oversikten fra Wikipedia dersom du trenger inspirasjon til oppgaven.
Men vi er usikre på om du lurer på hvorfor disse artistene dør av overdoser, eller om du lurer på hvorfor de brukte rusmidler i det hele tatt. Vi kan derfor si noen ord om begge disse emnene, så kan du eventuelt skrive inn til oss på nytt dersom vi misforstår deg, eller dersom du har noen flere spørsmål.
Når det gjelder det første temaet, hvorfor overdose er dødelig, er det hele egentlig veldig enkelt. Kroppen har en grense for hvor mye den tåler av ett eller flere rusmidler, og dersom man overstiger denne grensen, risikerer man dødsfall. På våre faktasider om rusmidler kan du lese om hvordan de ulike stoffene virker.
Men, dersom du lurer på hvorfor disse artistene brukte rusmidler, blir svaret mer komplisert. Der finnes det nok også flere mulige svar, da de ulike artistene brukte rusmidler av ulike grunner. I mange tilfeller er det nok slik at rusmidler var en sentral del av den livsstilen de levde, tidsepoken de levde i, og miljøet de oppholdt seg i. Mange av disse artistene har sannsynligvis begynt med rusmidler for fest og moro, men hvor forbruket gradvis utviklet seg til å bli mer skadelig og alvorlig. I noen tilfeller handler det nok også om bruk av rusmidler som en måte å «ta en pause» fra presset som ofte hører til det å være i rampelyset. Enkelte av artistene (i nevnte artikkel) hadde også en bakgrunn med psykiske helseproblemer og/eller andre utfordringer, som også kan bidra til å gjøre deg mer sårbar for å utvikle et problematisk forhold til rusmidler. Mange av overdosedødsfallene var ulykker, mens noen av dem var (sannsynligvis) selvmord.
Som du forstår er det hele ganske komplisert, uten klare fasitsvar. Vi vil også tipse om vår veiledning til skoleoppgaver.