Risikobruk alkohol?

Kan det kalles risiko eller evn misbruk av alkohol hvis man som småbarnsfar drikker seg merkbart beruset omtrentlig hver helg, uavhengig av om man er på fest/i selskap eller ikke? Jeg er bekymret for mannen min og veldig sliten av å være sint på ham. Jeg får vondt i magen når jeg hører ham åpne en ølboks, for da vet jeg at han minst vil drikke 4-5-6 stk, og være doven og lite tilstede neste morgen. Hvis han er ute med kamerater kommer han ofte veldig sent hjem, og sier absolutt aldri unnskyld for å ha brutt avtalter eller ha uroet meg selv om jeg tydelig viser at jeg er sint og lei meg. I hans øyne bare «koser han seg» og det er umulig å få ham til å innse at dette skader meg/oss. Han drikker ikke på hverdager og følger opp avtaler, men drikkekulturen hans plager meg og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre.

Kvinne, 39 år fra Østfold
RUStelefonen svarer:
Vi skjønner veldig godt du bekymrer deg for dette. Når du spør om hans bruk kan kalles risiko- eller misbruk, så finnes det kartleggingsverktøy som kan avklare hva som er risikobruk. Vi kan legge ved slike under. Problemet med å svare på spørsmålet ditt, er at mange spørsmål om risikobruk av alkohol erd et egentlig bare brukeren selv som kan svare på. Feks. spørsmål som «drikker du mer enn du hadde tenkt?», «tenker du mye på alkohol?» og liknende spørsmål, kan bare han selv svare på.
Når det gjelder mengde og hyppighet av alkoholinntak, er det «objektive mål» på hva som er risikabelt. Folkehelseinstituttet sier at for menn i hans alder, er det risikofylt alkoholbruk om du drikker mer enn to enheter per dag. En enhet er en liten pils (ikke en halvliter). To halvlitere er tre enheter. Ut fra en slik beregning, er han helt klart i risikosonen.
Et annet spørsmål – og etter vår oppfatning er dette det viktigste – er hvordan hans alkoholbruk påvirker familiesituasjonen, forholdet deres, forholdet til barna, jobben hans osv. Dersom du mener det er for mye, så er det kanskje ikke så viktig om det er et problem rent «objektivt» sett.
Det beste er om to partnere klarer å ha en saklig og konkret samtale om alkohol. Bli enige om grenser og hyppighet. Det er utfordrende for begge parter, men ofte er det nødvendig. Hvis dere ikke klarer det, finnes det hjelp å få – feks. på et Familievernkontor.
Det beste stedet å begynne er kanskje å ha samtaler alene om hvordan det er for deg. Ofte kan det hjelpe til å rydde litt i tanker og følelser, og gi veiledning på hvordan man selv skal ta opp ting. Det kan du også gjøre på et Famlievernkontor. Eller du kan snakke med fastlegen din om at det er slitsomt for deg å ha det slik, og gjerne vil diskutere det med noen.
Til syvende og sist er det bare mannen din selv osm kan endre seg. De eneste som kan «tvinge» ham til det, er Barnevernet. Hvis du mener alkoholbruken går utover hans omsorgsevne, kan de pålegge ham å gjøre noe med det.
Hvis du skal få mannen din til å innse at dette skader deg og forholdet deres, vil det sannsynligvis ikke skje ved hjelp av overtalelse, kjefting, trusler, bønn, krangling, eller liknende. Slike metoder fungerer ofte mot sin hensikt. Det vil trolig ha mye mer innvirkning på ham om du «tar styringen» på situasjonen selv, uten å ta hensyn til – eller si så mye – om hva han gjør. For å ta et eksempel: Hvis han kommer seint hjem en helg, vil det ha mer innvirkning på ham om du står opp tidlig neste morgen, pakker en sekk og drar til skogs, eller på bytur eller noe annet – med barna. Uten å si noe til ham eller legge igjen beskjed. Bare dra avgårde og kose deg på egenhånd så kan han ligge hjemme og være fyllesjuk alene. Hvis han spør, kan du heller si at du trengte å komme deg ut og treffe folk som ikke er sløve.
Det som er poenget her er at du kan egentlig bare styre dine egne valg, men du kan velge å handle på en måte som gjør at han tenker seg om. For han vet hva du mener om drikkingen hans, og det han forventer er nettopp at du skal bli såret eller sint.
Verktøy for å kartlegge bruken av alkohol (og andre rusmidler)
På denne siden (rop.no) finner man en oversikt over alle de elektroniske verktøyene. AUDIT, AUDIT-C , CAGE, Alcohol-E, DUDIT, DUDIT-E og TWEAK er verktøy for å kartlegge bruken av alkohol og andre rusmidler som grunnlag for samtaler.