Problemer etter MDMA

Hei
Jeg er en jente på 29 år som nå sliter litt etter jeg prøvde MDMA.
Det er 4 uker siden jeg prøvde det, og dette er første gang.
Jeg har tidligere aldre brukt noen andre form for rusmiddler, så dette var min første erfaring.
Det jeg fikk i meg skal ha vært en lav dose, men jeg opplevde hallusinasjoner og ble ganske dårlig.
Jeg merker nå i etter kant at om jeg har drukket kaffe eller dagen etter alkohol blir jeg veldig dårlig. Jeg opplever å få høy puls, føles nesten som o hjertet skal slå ut av brystet mitt, føles som om jeg får en slags liten elektrisk bølge over hodet og blir svimmel og kvalm. Så en sterk følelse av redsel. Jeg har lest at noen kan slite med å få panikkanfall etter MDMA, men hvor lenge varer dette? I dag har jeg verken tatt kaffe eller ingen inntak av alkohol siden fredag (er nå tirsdag), og har vært plaget med disse panikk anfallene nesten hele dagen. Det ga seg litt da jeg gikk en tur, men når jeg skulle legge meg igjen kom det igjen. Har nå vart i mange timer og jeg begynner å bli bekymret og nesten føle meg litt gal av å ha det sånn i så mange timer.
Jeg har tidligere vært gjennom en del operasjoner hvor jeg har fjernet både milten, en bit av den endokrine delen av pancreas og galleblære. Jeg føler meg jo litt paranoid, men kan dette ha noe med at jeg har blitt så dårlig etter MDMA?
Jeg håper ikke jeg har ødelagt resten av livet mitt!

Kvinne, 29 år fra Østfold
RUStelefonen svarer:
Du er ikke alene om å oppleve ubehagelige ettervirkninger etter å ha prøvd MDMA/ecstasy. Vi får ofte henvendelser fra andre personer som opplever noe av det samme som deg en stund etter å ha prøvd MDMA/ecstasy. Det er vanskelig for oss å forklare hvorfor dette skjedde deg, og om det er av betydning at du har blitt operert endel og fått fjernet milten, deler av pancreas og galleblæren. Det kan like så godt hende du kanskje fikk i deg mer enn tilsiktet, en renere og mer konsentrert dose, eller kanskje urent stoff. Uansett, folk reagerer forskjellig og noen er mer sensitiv ovenfor dette stoffet enn andre.
Du er nok et stykke i fra å ha ødelagt livet ditt. Før eller senere vil hjernen din komme i balanse igjen. I denne perioden er det veldig lurt av deg å unngå stimuli som kaffe og alkohol frem til du føler deg helt som før igjen. Hvis du fortsetter å føle symptomer på at noe er galt og i ubalanse bør du vurdere å oppsøke fastlegen din eller legevakt. Veldig bra å gå turer, som du jo allerede har merket. Det er også bra om du har en person du stoler på som du kan snakke med om det du opplever. Du kan også kontakte giftinformasjonen på 22 59 13 00. De er helsepersonell og kan mer om medisinske spørsmål.