Oppfølging av ungdom

Hei, jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre med følgende: ungdommer møtes i Bandyklubbhuset på […] på lørdager og drikker alkohol. Det er bandygutta som har tilgang dit og i går luktet det øl av sønnen min for første gang da han kom hjem (han er en del av bandylaget). Jeg drikker ikke selv og vet ikke helt hvordan jeg skal gripe det an. Bandy lagleder godtar stilltiende (mor til en av spillerne) at de «prøver ut litt» som hun nevnte for noen uker siden. Jeg tror derfor ikke det nytter å ta diskusjonen om de stilltiende skal akseptere at klubbhuset blir brukt til dette. Jeg har tipset ungdomspatrulje (politiet) om hva som skjer og håper de kan stikke innom der en kveld. Min sønn er opptatt av helse og har lært mye av meg (innbiller jeg meg) som jobber med forskning og kreft. Han vet at alkohol er farlig og i går sa han at han tok kun en slurk for å unngå maset om å drikke mer. Hvordan kan jeg backe han opp på å si nei? Takknemlig for alle tips ????

Kvinne, 51 år fra Akershus
(Navn er fjernet for å ivareta anonymitet)
RUStelefonen svarer:
Vi kan si hva vi tenker om det du forteller. Men vårt «svar» blir temmelig vagt. Grunnen til det er at det mangler en del viktig informasjon i det du skriver.
Du sier ikke sier noe om hvor gamle disse gutta er. Dersom de er under 18 (for alkohol over 22 % 20 år), og noen serverer dem alkohol, er det straffbart (men ikke straffbart for ungdommene å konsumere alkohol). I så fall brytes alkoholloven (av den som langer), og i tillegg er det en noe etisk tvilsom gesjeft på klubbhuset. Vårt poeng er at din fortelling ser annerledes ut dersom de er 15-16 sammenliknet med dersom de er 18-19 år gamle. Du får se hva politiet sier, men de kan egentlig bare gjøre noe med langing til mindreårige. Og det avhenger altså av ungdommenes alder.
Våre tanker om dette er også litt avhengig av omstendighetene, hvorvidt det er noe som skjer utenfor eller innenfor «idrettens sfære». Hvis det skjer i forbindelse med/etter kamp eller trening, er det ikke en heldig praksis. Hvis de «bare» bruker lokalene som samlingssted (feks. i stedet for en pub i byen), ser det litt annerledes ut. Hvis din sønn vet at «det som skjer på klubbhuset lørdager er at gutta møtes og drikker øl» kan det hende den enkleste løsningen er å utebli fra disse treffene.
Slik vi ser det, uavhengig av omstendigheter og guttas alder, handler dette først og fremst om klubbledelsens holdninger. Vi ville derfor råde deg til å ta det opp med dem, ikke bare med lagleder, men med klubben som sådan. Spør dem om de er kjent med hva som foregår og om de har gitt det sin velsignelse. Det ville være merkelig om ikke andre i klubben eller andre foresatte har tanker om at denne praksisen kan være problematisk.