Nedtrapping av Sobril

Jeg er i en veldig vanskelig angst/depresjon-situasjon og har vært det i 2 og en halv måned.Fikk foreskrevet sobril av min lege,3ganger10mg i døgnet,noe jeg har klart å ikke overskride.Har også fått behandling med Remeron,først 4 uker med 15mg,økt dosen de siste 14 dagenen til 30 mg,taes ved leggetid.
Jeg vet ikke helt om Remeron har hatt ønsket effekt,fordi angsten fortsatt overskygger alt.Jeg merker at virkningen av Sobril heller ikke er helt den samme,og jeg sliter med angst så det er nesten ikke til å holde ut.Lurer rett og slett på om jeg må kutte ut denne pilllen.Føler at den har overtatt livet mitt.Helt grusomt.
Vet ikke om jeg vil klare dette,selv i samråd med min fastlege.Har mange spørsmål,f.eks.hvordan jeg skal fordele dette utover dagen,hva jeg kan vente meg av abstinens,som jeg frykter mest av alt,for da kommer jeg ingen vei.Opplever at abstinensen er der allerede,venter jo i det lengste med å ta en pille.
25-30 mg i døgnet i ca.2 mnd,Altså,hvor ille kan det bli?
Takknemlig for svar.

Kvinne, 75 år fra Aust-Agder
RUStelefonen svarer:
Vi forstår at dette er en vanskelig situasjon for deg. Når det gjelder medisineringen og fordeling utover dagen under en ev. nedtrapping, er dette noe legen må gi deg en plan på. Det virker veldig merkelig at legen din ikke allerede har gitt klare og tydelige retningslinjer på dette. Det vi kan si på generelt grunnlag, er at dersom du har brukt Sobril i 10 uker, er dette ikke veldig lenge. Det kan du slutte med i løpet av en måneds tid. Abstinensene vil da kunne vare i noen uker, gradvis avtagende.
En utfordring er at dersom du sliter med angst vil dette gjøre det vanskeligere å trappe ned. Det er viktig å få skikkelig oppfølging, både medisinsk og psykologisk. Det kan hende legen din kan henvise deg til en psykolog eller psykiater som du kan få hjelp og støtte av parallelt med medisiner.
Dersom legen din ikke kan gi deg skikkelig veiledning, bør h*n henvise deg til noen som kan det. Dette gjelder både medisineringen, en ev. nedtrapping, og – ikke minst – hjelp til å takle de bakenforliggende problemer du sliter med.