Nedtrapping av Sobril

Hei,er under nedtrapping av et langt og høyt forbruk av paralgin forte ca 20 år med ca 500 i mnd.er i dag kommet meg ned på 7pr dag mye smerter og apstinenser men trapper ned med ca 1tabelett hver 14dag….sliter med tanken på å klare vidre nedtrapping.tar i dag 3morra,1 på dagen og 3til kvelden.har dere noen råd for hvordan jeg skal klare å komme meg ned på tallet 0.skal og vill og må slutte!!!

Mann, 40 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Først av alt må vi si at du har gjort en kjempejobb allerede. Opplever du abstinensene som veldig sterke kan du trappe ned saktere. For eksempel ved å kjøpe en tablettkutter slik at du ikke må kutte en hel tablett om gangen. Fordi vi ikke er helsepersonell og ikke kjenner din øvrige helsetilstand kan vi ikke gi noen konkrete råd. Som et utgangspunkt kan vi likevel angi en reduksjon av dose på 10% per uke. Men dette er kun et anslag og kan variere veldig fra person til person og etter hvilke mengder du har brukt.