Når mors nye partner har kjente rusproblemer.

Hei.
Min tidligere samboer har funnet seg en ny «kompis/kjæreste». Dette synes jeg i utgangspunktet er hyggelig, men det er ett stort «men»… Han har kjente rusproblemer… Jeg har selv sett han ruset på hasj og kokain ved forskjellige anledninger. Jeg jobber som dørvakt i utelivsbransjen og har sett han bli hentet av politiet på plasser jeg jobber pga rus…. Nå står jeg i fare for att vedkommende blir dratt inn i livet til mine barn på 5 og 6 år av min tidligere samboer. Kan jeg på noe vis kreve rene dop tester før han får møte mine mine barn? Jeg vil ikke ødelegge for samvær og omsorg for barnas mor da hun er en fantastisk mor, men hun er såpass blåøyd att hun ser ikke en rusmisbruker på gåtur gjennom Oslo… Hilsen frustrert og redd far.

Mann, 30 år fra Oppland
RUStelefonen svarer:
Vi skjønner at dette er en vanskelig situasjon for deg og vi forstår godt at du har behov for å føle deg trygg på at barna dine blir skjermet fra eventuelle problemer som mors nye kjæreste kan dra inn i deres tilværelse.
Det enkleste er jo hvis du har mulighet til å snakke med din ekspartner og be henne om å sørge for bevis på at kjæresten ikke ruser seg, eller at han ikke oppholder seg sammen med barna deres.
Hvis hun ikke vil imøtekomme din forespørsel på dette kan du kanskje kontakte barnevernet – de er den eneste instansen kom kan pålegge mor å gjøre noe.
Hvis du synes det er vanskelig å få til en samtale med mor kan dere kanskje be om en time på et familievernkontor, der vil der kunne få hjelp til å komme frem til en løsning som dere begge kan leve med.
Lykke til!