Mistanske om at eksen ruser seg

Hei, min eks kjæreste har røyket hasj siden han var 12/13år. Per idag har vi 1unge sammen. Like før der ble slutt mellom oss hadde han meldt seg inn på rehab. Etter det er slutt jeg vet ikke om han har startet med røyke igjen eller ikke og han har samvær med vår barn. Men de det siste har jeg mistanke at han gjør det. Hvordan og hva skal jeg gjøre? Vi snakke ikke sammen

Kvinne, 32 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Føler du deg ikke trygg på at han er rusfri/ikke ruser seg når han har samvær med barnet kan du kontakte barnevernet å melde din bekymring. Det er ikke slik at du må vite at han ruser seg før du kontakter barnevernet, det holder at du har en mistanke. Barnevernet vil uansett  gjøre en vurdering av situasjonen selv. På bufdir finner du informasjon om hvordan du melder dette inn og hva barnevernet vil gjøre videre.
Du skriver at dere ikke snakker sammen, og vi har forståelse for at det kan være vanskelig. Vi vil likevel oppforde deg til å forsøke å skape en dialog. Siden dere har et barn sammen er dere avhengig av å ha en viss kommunikasjon. Et godt eksempel på det er som du nevner at du ikke vet om han har vært i behandling eller ikke. Slike ting er veldig relevant i forhold til deres felles barn, og det vil trolig komme flere situasjoner fremover hvor dere trenger informasjon fra den andre for å kunne være best mulig foreldre. Dette er noe dere kan få hjelp til hvis dere ønsker det. Dere kan for eksempel kontakte familievernkontoret der dere bor.