ADHD-medisin og urinprøver

Hei! Jeg har levert urinprøver i tre mnd for å starte på medisiner for adhd. Er akkurat ferdig med de prøvene å har time på volvat på onsdag, røyka cannabis fra mandag til fredag forrige uke så jeg lurer på om de kommer til å be om enda en prøve når jeg kommer til timen på volvat?
Og om jeg evnt må ta blodprøve, vil den slå ut på noe da? Blir fem dager siden sist jeg røyka når jeg har timen.
Mvh stressa

Kvinne, 30 år fra Østfold
RUStelefonen svarer:
Vi vet ikke hva slags time det er du skal på hos Volvat, men har du fått beskjed om at de ikke skal ta flere prøver vil vi anta at dette stemmer.
Det er ikke slik at rusbruken vil dukke opp i en vanlig blodprøve. Det er noe de spesifikt må teste for. Skulle du likevel måtte avgi prøve kan det være greit å vite at cannabis kan påvises i blodet i omtrent et 1/2 døgn etter inntak. I urinen kan det derimot påvises mye lengre. Et enkeltinntak kan påvises i opptil en uke, og ved langvarig bruk helt opp til 6 uker. Noen ganger 10 uker om forbruket er veldig høyt. Siden du har røyket fem dager i strekk er det derfor godt mulig at du vil teste positivt på cannabis fem dager etterpå.