Angst etter å ha brukt MDMA

Hei! Jeg tok MDMA for litt over en uke siden. Ca 1 gram i køp av et døgn. Har tatt det flere ganger før men har aldri hatt noe angst eller depresjon etter MDMA før. Før denne helgen tok jeg MDMA 5 helger etter verandre. Men tok da ikke mer enn 0.2g Den første dagen etter den helgen da jeg tok 1 gram var jeg bare trøtt og sliten. Dagen etterpå fikk jeg en kraftig depresjon. Det varte i ca 7 dager men nå er det bare angst, hvis angst defineres som kribling i magen. Jeg lurer på hvor lenge denne angsten og eller depresjonen kan vare og om jeg er ødelagt for livet. Jeg får flere panikkanfall iløp av uken også så lurer på om det er normalt. Håper dette snart er over, siden jeg nettop har begynt på skolen igjen.

Mann, 17 år fra Rogaland
RUStelefonen svarer:
Effekten av MDMA avhenger av alt fra sinnstemning, omgivelser, forventninger og hva som er i tabletten eller pulveret. Virkningen av det samme stoffet kan variere fra person til person, og fra én rusepisode til en annen. Det betyr at selv om du har tatt det før uten å få noen plager, kan du like vel få det neste gang.
Både angst og depresjon er kjente bivirkninger av MDMA. Sjansene for bivirkninger som angst og depresjon øker også når du bruker MDMA ofte og i store doser. Årsaken til at du kan oppleve å føle deg nedfor er at MDMA påvirker serotoninnivået i hjernen. Mengden av serotonin i sentralnervesystemet  har stor betydning for humøret ditt, og kan derfor gjøre at du føler deg deprimert etter at du har brukt MDMA. Siden du har brukt MDMA 5 helger på rad er det ikke så rart at du følte deg deprimert i dagene etter, da kroppen gjerne trenger lengre tid enn en uke for å komme i balanse igjen.  Du skriver også at du har brukt  1g. m noe som er en høy dose, da en vanlig brukerdose dose MDMA er på 50 – 150 mg.
Det at du opplever flere panikkanfall i uken høres veldig ubehagelig ut. Det er imidlertid mange som kontakter oss som opplever ulike typer av angst etter å ha brukt MDMA, så det er ikke bare du som har det sånn.  Mange opplever hjertebank, trykk i brystet og flashbacks til rusopplevelsen. Er det noe du kan kjenne deg igjen i?
For de aller fleste går både nedstemtheten og angsten mer eller mindre bort i løpet av noen uker. Synes du panikkanfallene er vanskelige å takle alene og/eller du ikke opplever bedring etter noen uker vil vi oppfordre deg til å søke hjelp. Ta gjerne kontakt med oss på telefon eller chat for veiledning.