Kjedsomhet – en stemme i hodet mitt som sier at jeg må ruse meg

Hver gang mannen min skal noe eller evt legger seg tidlig, får jeg en stemme i hodet mitt som sier at jeg må ruse meg. Jeg misliker sterkt å kjede meg. Det er nok det største problemet. Hvordan kan jeg bedre takle kjedsomhet? Det hender at det går for langt. Som at jeg tissa i senga her for en stund siden. Så flaut. Og jeg vet jo ikke helt hva jeg skal si da, annet enn at jeg hadde nok tatt for mye. Jeg klarer fint å avstå når det skjer noe, men så fort vi ikke har planer så skjer det her. På forhånd takk for svar.

Kvinne, 33 år fra Vestfold
RUStelefonen svarer:
Vi har ingen fasit på ditt problem. Men vi kan si noe generelt om strategier som kan være nyttige for å unngå opplevelsen av kjedsomhet.
Kjedsomhet er et interessant fenomen. For inntil 200 år siden (sånn cirka) fantes det ikke noe ord for kjedsomhet. Hvorfor ikke det? Sannsynligvis fordi den tilstanden vi i dag kaller kjedsomhet, og som alle har kjent på, ikke var klart definert i språket som uttrykk for en følelse. Kjedsomhet forutsetter ikke at vi har tid til overs, men at vi har for mye tid til overs, og at den tiden oppleves som langtekkelig. Da samfunnet i vesten utviklet seg etter den industrielle revolusjon, fikk flere og flere mennesker mer og mer tid til overs. Etterhvert var det mange som hadde mye tid det ikke var gitt hva de skulle bruke til. I begynnelsen var kjedsomhet noe bare overklassen kunne «drive med», men i våre dager er det svært vanlig. Du er ikke alene om å kjede deg, og du er ikke alene om å fylle det tomrommet med rus.
Vi vil si at det finnes to hovedstrategier for å unngå kjedsomhet. Den ene «går utover» og den andre innover. Man kan selvsagt bruke begge strategier.
Den mest vanlig strategien er den som går utover. Det vil ai at man finner noe å fylle tiden med. Det er ikke så viktig hva det er, men det må være noe som – i hvert fall etterhvert – fenger intressen og gir utbytte. For mange kan det være å finne seg en hobby, som man sier. Noen begynner med trening, noen leser bøker, noen tar seg en ekstrajobb og sparer penger til å reise, noen går på konserter og teater, noen begynner å spille et instrument, lære et språk. Det er bare din egen fantasi som setter grensene.
En litt mindre vanlig strategi er å bevege seg innover. Det vil si at man ikke finner på noe å gjøre i det hele tatt. I stedet for å aktivisere seg og fylle tiden med innhold, stopper man opp. Det eneste man da gjør er å observere sitt eget indre, helt uten forventninger eller evalueringer. De som gjør det hyppig og regelmessig vil si følgende om kjedsomhet: «kjedsomhet er mangel på oppmerksomhet». Det vil si, er man oppmersksomt nærvær/mindfullness regelmessig ober tid, vil det ikke lenger finnes noen kjedsomhet. Her er en meget enkel guide til oppmersksomt nærvær/mindfullness.
Det er to veldig store og vesentlige forskjeller på i) å fjerne kjedsomhet ved rus og ii) å fjerne den ved ytre eller indre aktivitet.
i) den ene store forskjellen er at rusmidler virker der og da – de gir en umiddelbar belønning, det vil si, gir følelse av velvære eller fjerner ubehag (kjedsomhet f.eks.) mer eller mindre med én gang du putter det i deg. Sånn er det ikke med andre aktiviteter. Dem må man gjenta, øve på, streve med å få til, bruke tid på å bli god i osv. Derfor kan det være vanskelig å endre metode for å fjerne kjedsomhet fra rus til noe annet.
ii) den andre store forskjellen er at rus er skadelig i lengden. De (aller fleste) andre aktiviteter vi har nevnt over, er ikke skadelige i lengden. Tvert i mot, de er meget sunne i lengden, og etter som man blir flinkere til en slik aktivitet, gir den også like stor følelse av velvære/fjerning av ubehag som rusmidler.
Vi utfordrer deg herved til å utfordre deg selv til å finne an ny måte å fjerne kjedsomhet på. Bruk god tid på å finne noe du liker, og husk at det nok kan ta tid før den gode følelsen kommer. Men det vil den gjøre, like sikkert som at det å fjerne kjedsomhet med rus vil føre til negative konsekvenser i lengden.
En klok mann sa, «Drukne sorgene i brennevin kan du iallfall ikke. De lærer seg fort å svømme». Det samme gjelder nok kjedsomhet, og det samme gjelder nok også for andre rusmidler enn alkohol.