Kan dette være tegn på tilbakefall?

Hei. Min samboer i 3 år har gått på Subutex siden 2007 og er nå på sakte nedtrapping. Han har mange bivirkninger som hodepine, svetting og angst. Han er i variabel form og sier han antagelig har utmattelsessyndrom eller lign. Jeg har selv ME og har kunnet forsrå og de en del like symptomer som jeg har. Og har tenkt at etter ett sånt hatt liv som han har hatt så er ee der ikke så merkelig. Jeg har rart alt dette for «god fisk» Nå har jeg imidlertid oppdaget at han har byttet Subutex mot Valium og blir bekymret. Vi har hatt det litt stritt på flere plan i familien det siste året og han sier han derfor ville ha disse i tilfelle og at han ikke har tatt noen av dem, men jeg kjenner at jeg blir stresset og urolig og syns han blir aggressiv og sint på meg når jeg tok det opp. Tips til håndtering mottas med takk! Vil jo ikke presse for hardt på så han får unnskyldning til å ta dem heller.

Kvinne, 48 år fra Nordland
RUStelefonen svarer:
Det du beskriver som hodepine, svetting og angst, og utmattelsessyndrom kan godt være tegn på abstinenser ved nedtrapping av Subutex. Det er vanskelig for oss å vurdere hva disse symptomene er forårsaket av. Men uansett er det viktig at han får oppfølging av helsepersonell med kompetanse på feltet.
Du sier han har byttet Subutex mot Valium og at du blir bekymret for det. Hvor bekymringsfullt det er, kommer veldig an på. Hvis det er slik at han har bruk Subutex i over ti år, trappet seg ned, og bruker Valium i en overgangsperiode (mot uro, angst, søvnløshet osv), er det ikke nødvendigvis en stor bekymring – forutsatt at han har en plan for nedtrapping av Valium også. Hvis det derimot er slik at han har begynt å misbruke Valium i stedet for å bruke Subutex, er det selvsagt mer bekymringsfullt.
Det er vanskelig å få en bra relasjon dersom dere ikke kan stole på hverandre og ikek snakke åpent om hvordan det er med bruk av lege- og rusmidler. Dersom dere også har andre ting i forholdet å stri med, er det en god idé å få hjelp til å snakke sammen. Dere kan feks. oppsøke Familievernet og ha noen samtaler med dem. Han har også en LAR-gruppe/ansvarsgruppe. Det kunne sikkert være en mulighet for dere å ha noen møter med dem sammen, dersom han er villig til det.