Hjelp til å finne behandlingssted

Hei,
Jeg spør her fordi jeg finner ikke noe informasjon noen steder. Jeg ønsker en liste over rusinstitusjoner i respektive fylker (Oslo, Akershus og Buskerud) og gjerne litt informasjon om dem. De må ikke ta i inn pasienter som bruker ulovlige rusmidler, det er også viktig at de har et godt behandlingsprogram. Det kan ikke være løse dører sånn at man også kan gjøre vanlige aktiviteter. Finnes noe sånt?
Mvh Mann, 30 år fra Buskerud

RUStelefonen svarer:
Oversikt over behandlingssteder finner du på Helsenorge sine nettsider. Der kan du også huke av hvilke fylker du vil se på. På de aller fleste stedene ligger det lenke til nettsiden til behandlingstedet, hvor du kan gå inn å lese om behandlingstilbudet. Finner du ikke informasjonen du søker kan du også ringe dem.
De aller fleste rusinstitusjoner har strenge regler ift rusbruk, og har nulltoleranse på enhver rusbruk og innførsel av rusmidler. Rusinstitusjoner har ulike behandlingsopplegg og mange steder bruker flere forskjellige metoder i behandlingen. Det kan være gruppeterapi, individuell terapi, gestaltterapi og/eller atferdsterapi og så videre. Det er også vanlig med faste aktiviteter, som feks. ballspill, svømming og gåturer.