Fikk dop i meg og vil vite hva det var

Hei
Jeg er helt sikker på at jeg og min venn fikk noe dop i oss da vi var ute på byen.
Vi kom hjem etter ca 30 min og da merket vi det. Vi hadde plutselig merkelige samtaler og vi lo masse. Vi tenkte ikke over det før noen sa til oss at vi oppførte oss som om vi hadde røyket hasj, og da la vi merke til det med en gang. Det var ikke bare alkohol vi hadde fått i oss. Vi tvang oss selv til å ikke tenke på at vi hadde fått i oss noe for da fikk vi smålig panikk, så vi latet som det ikke var noe og hadde det morsomt videre. Jeg sovnet og hadde «tilstede» og virkelige drømmer som ga enda mindre mening enn det drømmer vanligvis gjør.
Dagen etterpå var jeg sur på alle, til og med mine aller nærmeste. Jeg så det værste i alle, og orket ingen. Jeg trodde det kom av lite søvn, lite mat og mye fyll. Jeg var overbevist om at om jeg klagde på hvor sliten jeg var så ville ingen bry seg, og jeg taklet ikke å høre på andre folk klage. Vanligvis ville jeg prøvd å muntre folk opp. Likegyldighet var det jeg merket mest på. Jeg brydde meg ingenting om noen hadde et problem eller om noen hadde noe morsomt å fortelle. Jeg ble spurt om jeg ville ta en tatovering, og svarte bare ja fordi det var helt samme for meg om jeg tok den eller ikke. Jeg kjenner meg ikke igjen den dagen. Bakrusen gikk over omtrent 16 timer etter at jeg våknet.
Jeg er ikke redd eller bekymret for meg selv nå, men bare nysgjerrig på hva det kan ha vært.

Kvinne, 17 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Det er ofte vanskelig å si sikkert om man har blitt dopet ned eller ikke – ved mistanke om neddoping bør man alltid ta kontakt med helsepersonell så raskt som mulig for å ta nødvendige blod- eller urinprøver, og sjekke for eventuelle øvrige rusmidler enn alkohol. Grunnen til at dette må gjøres raskt, er fordi stoffer som brukes i neddoping ofte har en ganske kort påvisningstid. Du skriver ikke når dette skjedde, men ta kontakt med legen din og diskuter om det er hensiktsmessig å ta prøver nå.
En annen mulighet er å kjøpe urinprøveglass på apoteket og ta en prøve av deg selv. Sett det i kjølekskapet og snakk omgående med legen din om rekvisisjon til å analysere det.