Fentanylabstinenser

Jeg har slike kriblinger i kroppen at jeg greier såvidt å skrive. Bruker Fentanyl depotpladter. Har glemt å skifte og nu rir de værst tenkelige abstinenser gjennom kroppen. Går nesten på veggen. Har aldri opplevet dette tidligere. Hva gjør jeg. Har satt på nytt plaster.

Kvinne, 51 år fra Sør-Trøndelag
RUStelefonen svarer:
MERK: RUStelefonen er ikke en helsetjeneste, vi svarer på spørsmål om rusgivende medikamenter ut fra generell kompetanse, men våre råd er ikke å anse som medisinfaglige. Vi er heller ikke en akutt-tjeneste, det kan ta noen dager å få svar på svartjenesten.
Fentanyl er et kraftig opioid, og det er derfor ikke merkelig at du opplever dette. Det ble forhåpentligvis bedre da du satt på nytt plaster.
Du spør hva du skal gjøre nå. I en akuttsituasjon, er det beste å gjøre som du gjorde – bytte plaster. Om du tenker mer langsiktig, er det viktig å lage en plan for fremtiden. Hva skal du få til med medisineringen? Skal du slutte med disse plastrene, må du trappe ned i rolig tempo. Du trenger hjelp av helsepersonell med erfaring og kompetanse på nettopp nedtrapping av ulike opioider. Dersom du ønsker å trappe ned eller slutte, snakk med foreskrivende lege og lag en plan med oppfølging .