Faren min har skikkelig store rusproblemer og vi holder på og miste huset

Hvem kan jeg snakke med om det og kan jeg få hjelp? Faren min har en firma men han betaler ikke for noe… Huset, internett og strøm. Vi holder på og miste huset, og i det siste har det blitt verre. Han drakk i denne uka allerede 8 liter av vodka og ser ikke ut at han skal stoppe. Hva kan jeg gjøre for og redde huset vået og få hjelp…

Kvinne, 13 år fra Buskerud
RUStelefonen svarer:
Det er viktig at du er klar over at det ikke er ditt ansvar å fikse disse problemene, selv om det kan føles sånn. Det er alltid de voksnes ansvar. Det høres veldig slitsomt ut å gå rundt å bekymre seg for alt dette, og vi vil derfor anbefale deg å fortelle om hvordan du har det hjemme til en voksen du stoler på. Du kan for eksempel si det til helsesøster på skolen, en lærer du liker eller Helsestasjon for ungdom. De kan ta saken videre slik at dere kan få hjelp. Det finnes mange som kan hjelpe deg og familien din, de må bare få vite om problemene først.
Du bør også ta kontakt med Alarmtelfonen for barn og ungdom, de kan hjelpe deg.
Hvis du vil ha noen å snakke med anonymt er du velkommen til å ringe oss (9158588) eller du kan chatte med BARsnakk. Det er en egen chat for barn som har foreldre som ruser seg. Vi håper du kan klare å fortelle det til noen, og at situasjonen snart blir bedre.