Far som har blitt nylig pensjonist

Hei.
Jeg er jo ikke i en situasjon hvor jeg kan diagnostisere, men i de siste månedene merker jeg at min far har fått et problematisk forhold til alkohol. Da han var i jobb, var det bare 1-5 ganger i året han drakk seg overberuset, dette kun i sosiale sammenhenger hvor alkohol ble tilbydd, som bryllup etc. Nå går det gjerne ned 3-6 enheter per dag. Den siste uken tok jeg han med på ferie, der eskalerte det veldig. Jeg merker dessuten at hans personlighet har endret seg fra å være lettsinnet til å bli mistenksom, rask sint og forvirrer. Jeg er derfor redd for at hans alkoholforbruk eskalerer aldringstegn. Jeg har prøvd ulike kommunikasjonsstrategier for å begrense inntaket, og drakk ikke alkohol selv på ferien. Men enhver kommentar blir tatt veldig ille opp og han blir sur. Jeg tror deg kunne hatt større virkning om en av mine brødre tok dette opp med han, men de ser ikke dette/vil kanskje ikke se det. Min mor som bor med han bagataliserer dette, men ga meg beskjed før ferien om å forsøke å begrense hans alkoholinntak, så noe Har hun også sett. Jeg vet uansett ikke om det er riktig av meg å ta dette videre opp med mor eller mine brødre. Jeg er rådvill.

Kvinne, 30 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Vi skjønner at dette er vanskelig situasjon for dere. Far har gradvis begynt å drikke mer etter at han gikk av med pensjon og dere ser at han har endret seg den siste tiden. Han vil ikke snakke om dette og reagerer med å bli sur dersom noen tar det opp.
Det kan godt være at faren din har behov for litt hjelp men det er vanskelig, om ikke umulig, å få noen til å ta imot hjelp de ikke ønsker.
Det å få noen til å innse at de har et problem kan være tilsvarende vanskelig. Kanskje kan det være en ide å sette seg ned å snakke med faren din om hvordan han har det og hva han tenker om tilværelsen som pensjonist heller enn å fokusere på alkoholinntaket. Da kan det kanskje være en mulighet for at han ikke «går i vranglås» men at han faktisk tenker over tilværelsen sin og forhåpentligvis innser at han har noen utfordringer som han trenger å jobbe med eller snakke med noen om.
Hvis dere føler at dere ikke kommer noen vei og ønsker å snakke med noen om situasjonen kan dere kontakte veiledningssenteret for pårørende.
Les gjerne også våre artikler om alkoholmisbruk og bekymret for noen med rusproblemer.