Er dette hasj bruk?

Sønnen til kjæresten til pappa bor i kjelleren hos oss og jeg tror han røyker hasj. Han står vanligvis i kjeller nedtrappa og røyker inne, sent på kvelden /natta og begynner og hoste og harke noe voldsomt. høres ikke ut som en i slutten av 20 årene men en mann på 60 år som hoster. Han står også å spytter i trappen. Moren min røyker vanlig røyk og har ikke noen av »disse» symptomene. Han går også på do heletiden! Og dursjer ca 5 ganger om dagen og vasker klær ofte. Nå har han også begynnt å jobbe på min jobb. Og selv om han er blitt fortalt hva han skal gjøre hvis han ikke vet hvor han skal gjøre av noe, så driter han i det og gjør ting på sin egen måte, også må vi andre rydde opp i hans rot. Han får ikke med seg beskjeder.
Her om dagen kom det en sivil bil til huset vårt med to utlendinger i bilen. De ringte ikke på og var veldig stille når de kom og gikk(nesten så jeg ikke hørte de) Selv om de ikke ringte på så kom sønnen til kjøresten til pappa opp og tok i mot de på døra. De sa tre setninger og dro igjen fort. Og han gikk ned i kjelleren igjen. Jeg har stor mistanke om at de kom med ny pakke med hasj til han siden jeg har aldri sett han med noen utlendinger før. Og de har i hvertfall ikke kommet på huset vårt før. Kontakten de hadde/har må være på telefon siden de ikke trengte å ringe på for at han skulle vite at de var her. Pappa og kjæresten var på ferie denne uka også så jeg tror det var derfor han var så »bold» at han fikk det levert på døra…
Hva tror dere?

Kvinne, 24 år fra Møre og Romsdal
RUStelefonen svarer:
Vi kan ikke gi deg et fasitsvar på dette. Mange av de tingene du forteller kan godt være knyttet til hasjbruk og handel (folk på døra, mye hosting, spytting – hasj produserer mye spytt ved røyking, at han glemmer beskjeder). Men det trenger ikke være sånn. Folk kan utvise denne typen adferd uten at det er snakk om hasjbruk. Det vi kan være enige med deg i, er at en god del tegn peker i retning av at han røyker hasj, ja.
Det viktigste spørsmålet er egentlig: Du har en mistanke, hva skal du gjøre med det? Dersom det viser seg at mistanken er ubegrunnet, er jo det fint, men da vil det være dumt å beskylde ham for det. Dersom mistanken viser seg å være riktig, og du konfronterer hem med det, fører ikke det nødvendigvis til at situasjonen blir noe bedre. Kanskje han nekter – hva skal du gjøre med det? Kanskje han sier «ja, det gjør jeg, hva så?». Kanskje han blir oppmerksom på at du vet om det, og blir flinkere til å skjule det. Poenget er at vi vet aldit hvordan folk vil reagere, og hva som blir utfallet.
Det kan ofte være best å formidle sin bekymring – fortelle om dine observasjoner – til noen som kan sanksjonere. For det er alltid viktig å tenke på at når man tar opp et slikt tema, må man ha en idé om hva som skal skje etterpå. For eksempel: Du kan snakke med din far og hans kjæreste om det du ser – ikke beskylde ham for noe, men beskrive dine observasjoner og tanker rundt det. Da kan de si at «ingen som bor i dette huset får bruke illegale stoffer». Om han skal røyke hasj eller ikke, må til syvende og sist bli opp til ham selv, men man kan sette grenser og gi ham et valg. I noen tilfeller snakker folk også med arbeidsgiver, slik at de kan ta det opp med ha og evt gi ham oppfølging. Men strengt tatt har ikke hans arbeidsgiver noe med hva han gjør på fritiden – så lenge det ikke går utover hans prestasjon på jobben. Gjør det det, kan de be ham gjøre noe med det.
Han – og dere – bør også være klar over at dersom han ev. skal ha hjelp gjennom helsevesenet, vil det føre til at han mister førerkortet for en periode på 6 mnd, eller får utsettelse på å ta det., Derfor bør man tenke seg godt om før man går til legen hans eller andre i helsevesenet.