Dop og pepper sammen

Hei. Jeg er nå 31 år og har ruset meg siden jeg var 13. De siste 3 årene har jeg røyket heroin og blandet med amfetamin. Fastlegen min er veldig bekymret, mens jeg tenker det går bra så lenge jeg ikke bruker sprøyter. Har ikke høyt blodtrykk eller hjertesykdom i familien.

Kvinne, 31 år fra Buskerud
RUStelefonen svarer:
Vi er litt usikre på hva du egentlig spør om her. Du forteller at du har ruset deg fra ung alder og i mange år, og at du de siste årene har brukt heroin og amfetamin. Vi har forståelse for at fastlegen din er bekymret. Langvarig rusbruk kan ha alvorlige konsekvenser, for både psykisk og fysisk helse. Det å injisere rusmidler gir selvsagt andre tilleggskonsekvenser, som du kan unngå ved å ikke bruke sprøyter. Det er likevel ikke problemfritt å bruke rusmidler. Det er vanskelig for oss å si noe om «det går bra», da vi har for lite informasjon om deg og rusbruken din. Vi anbefaler deg å snakke med fastlegen, slik at dere sammen kan finne ut av om dette er noe du bør/vil ta tak i.