Bør jeg anmelde mine egne foreldre for bruk av LSD?

Jeg har komt inn i en situasjon hvor jeg holder på å gå amokk, jeg aner ikke hvordan jeg skal håndtere dette og har ingen jeg tørr å prate med om det. Min mor er tidligere rusavhengig, jeg har ikke vokst opp hos henne, men alltid hatt kontakt. Etter faren min døde fikk vi enda mer kontakt og det har bare blitt mer og mer, men jo eldre jeg blir, jo mer har jeg begynt å se og forstå at det er noe som ikke stemmer. Moren min og samboeren har null kontroll eller styring over sine Facebook profiler, og det har blandt annet blitt postet et nakenbilde av min mor, bilder hvor du ser tydelig at samboeren er sterkt ruset og en live sending som de heller ikke er klar over blir postet på Facebook hvor man hører godt at de som befinner seg i rommet er ruset. Det blir også påpekt av min mor i live sendingen. Mor har selv innrømt til meg nylig at hennes samboer bruker LSD, grunnen til hennes innrømmelse var fordi han hadde tatt en overdose foran meg og jeg var på vei til å ringe sykehuset da mamma stoppet meg og fortalte hva som var i veien. Jeg har en mistanke om at mamma bruker noe også, men det vet jeg ikke sikkert, men vet sikkert at hennes samboer bruker store mengder og oppbevarer det hjemme. Jeg har vurdert å anmelde til politiet, men er alt for redd til å tørre å gjøre noe med det. Vet ikke hva jeg skal gjøre.

Mann, 18 år fra Rogaland
RUStelefonen svarer:
Vi forstår veldig godt at dette er en svært ubehagelig og vanskelig situasjon for deg. Det aller viktigste er at du finner noen, gjerne flere forskjellige, som du kan ha fortrolige samtaler med om hvordan du skal forholde deg.
Du kan selvsagt anmelde dem for bruk av LSD, og ev. andre illegale stoffer. Spørsmålet er om det vil gjøre situasjonen bedre for deg. Politiet kan i utgangspunktet bare sanksjonere på det som er lovstridig. De kan feks. bøtelegge dem for bruk og besittelse. Men politiet kan ikke få dem i behandling, eller hjelpe deg så mye.
Det kan hende du ville få mer ut av å drøfte problemet med noen som vet hvordan det er å være i din situasjon. Vi ville kanskje begynne med å kontakte https://www.barsnakk.no/ og spørre dem hva de råder deg til. En annen mulighet er at du snakker med et Veiledningssenter for pårørende. Du kan også snakke med legen din om hva som skjer, og be om råd eller henvisning til noen som kan hjelpe deg.