Angst etter kokainbruk

Jeg har i et par måneder slitt med brystsmerter etter et par netter med kokain. Det startet etter et kraftig panikkanfall der jeg trodde jeg var på vei til å ha et hjerteinfarkt. I ettertid har jeg hatt et konstant trykk på venstre side av brystet som ikke er direkte smerte, men mer en ubehagelig følelse. Det bedre når jeg er distrahert og blir mye verre når jeg er alene. Har vært hos lege i et annet land og tok alle mulige hjertetester, og alt var fint. Legen ga meg diagnosen angst. Jeg føler meg generelt veldig bra for tiden og har mye energi. Jeg er aktiv hver dag og jeg spiser sunt. Jeg har ikke rørt kokain eller andre dop siden, unntatt alkohol som gjør det verre så jeg prøver å kutte ut alkohol fullstendig. Det er veldig vanskelig å kutte det helt, ikke fordi jeg er avhengig, men fordi jeg veldig ofte er i situasjoner hvor det forventes at jeg skal drikke. Jeg er ute etter å få vekk dette ubehaget. Hva bør jeg gjøre? Jeg er for tiden ikke i Norge, og kommer ikke hjem før om en stund.

Mann, 20 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Det var veldig bra at du oppsøkte helsepersonell og fikk sjekket at alt er i orden med hjertet ditt. Kokain kan føre til paranoia og angst, slik du opplevde. Disse effektene forsvinner vanligvis når stoffet går ut av kroppen, men for noen vedvarer plagene.
Du skriver at legen diagnostiserte deg med angst, og at du nå ønsker hjelp til å få bort angsten og trykket i brystet. Siden du ikke oppholder deg i Norge for øyeblikket vil kanskje det beste være å kontakte denne legen igjen, og høre om det finnes noen tilbud i området du kan benytte deg av. Du kan også kontakte fastlegen din i Norge for å få informasjon om hvordan du bør gå frem i det landet du befinner deg i.
Du gjør allerede mye bra for deg selv ved å forsøke å holde deg borte fra alle rusmidler, spise sunt og å være aktiv. Det kan likevel være lurt for deg å oppsøke profesjonell hjelp for å få noen verktøy til hvordan du kan takle angsten. Fordi det finnes flere typer angst, og fordi folk er forskjellige, finnes det også flere ulike behandlingsformer. Det er derfor vanskelig å si hva som kan hjelpe i ditt tilfelle. Vi vil anbefale deg å lese mer om angst og hvilke behandlinger som finnes hos Helsenorge.
Du skriver at det er vanskelig å kutte alkohol helt, fordi du ofte er i situasjoner hvor det forventes at du skal drikke. Hvis det er av interesse kan du lese denne artikkelen med tips og råd om hvordan du kan håndtere drikkepress.