Alkoholmisbruk hos eldre

Hei. Min aldrende mor drikker i perioder for mye. Det innebærer at vi kan komme hjem til henne en søndagskveld og hun kan være sterkt beruset. Vi har forsøkt å ta dette opp med henne flere ganger, men hun benekter problemet. Hun irettesetter oss og synes det er utidig av oss å blande oss inn i hennes forhold til alkohol. Hun sier at hun aldri har blandet seg inn i våre vaner og uvaner, og viser til at alle kan få for mye av og til. Hun vil ha seg frabedt innblanding og sier at vi begår feil ved å blande oss. Hva hun velger å gjøre hjemme i sitt eget hus har vi ikke noe med. Når vi forsøker å si at vi synes det er vanskelig å komme innom når hun er beruset, eller at vi blir bekymret og flaue når hun er tydelig beruset i sosiale sammenkomster, så kaller hun det tøv. Hun har full kontroll, kan slutte når hun vil og koser seg med alkoholen sier hun. Vi har sagt at vi ikke kommer til å servere alkohol i sosiale sammenkomster hvor hun er tilstede for å unngå pinlige situasjoner. Hun blir sint og svarer at hun vil ha seg frabedt slike restriksjoner. Hun går inn i oppdragerrollen og vil oppdra oss til å passe våre egne saker og ikke blande oss inn i hennes liv. Hennes alkoholbruk er en sak mellom henne og vår far mener hun. Vår far støtter henne i dette forkvaklete synet, dette er for tabubelagt og sårbart til at han ønsker å diskutere det med oss overhodet. Det har han gitt klar beskjed om. Han har selv et moderat forbruk og ønsker å beholde det. Vi er slitne og lei oss av å måtte forholde oss til «elefanten i rommet», som alle ser, men ingen får snakke om. Vår mor bryr seg heller ikke om at vi sier at konsekvensen av hennes misbruk blir at vi sjeldnere og sjeldnere kommer til å invitere henne til sosiale sammenkomster. Hun mener at det er vi som overreagerer og forsøker å påføre henne skyld og skam. Hun har nemlig full kontroll og er ikke i nærheten av å være alkoholiker som hun sier. Vi er så oppgitte og vet ikke lenger hva vi skal gjøre, og om vi kan gjøre noe. Hun er jo en gammel dame etterhvert. Skal vi slutte å bry oss?

Kvinne, 53 år fra Rogaland
RUStelefonen svarer:
Dette virker som en vanskelig og slitsom situasjon for deg og dere. Du og din mor har to forskjellige oppfatninger av hvordan situasjonen er, noe som er ganske vanlig. Det virker som om kommunikasjonen er ganske fastlåst for øyeblikket, og i den forbindelse kan vi tipse om vår guide til hvordan du kan snakke med noen om deres rusbruk.
Når det er sagt virker det som at hun ikke egentlig ønsker å diskutere dette noe mer med dere, og at hun er veldig avvisende. Hun har gjort det klart at hun ikke ønsker å slutte å ruse seg, og at hun koser seg med alkoholbruken. Din mor har selv ansvar for seg selv og sitt eget liv, og så lenge hun ikke ønsker noe hjelp, eller oppfatter dette som et problem, er det lite du som pårørende får gjort med situasjonen. Du kan imidlertid  utforme en bekymringsmelding som du sender til fastlege eller kommuneoverlege, med kopi til fastlege, som da vil ta en vurdering av situasjonen. I noen tilfeller kan det være lettere for personen som ruser seg å få informasjon fra noen utenforstående. Utover dette er det hennes eget valg om hun vil slutte å ruse seg eller ikke.
Det du har kontroll over er hvordan du forholder deg til situasjonen. Det er mulig du vil måtte sette noen grenser for deg selv og hva du orker å leve med. Eksempler på slike grenser kan være at du ikke ønsker å være sammen med henne når hun drikker eller er bakfull. Et annet eksempel er, som du selv nevner, at dere ikke serverer alkohol når hun er tilstedet.  Du skriver at hun oppfatter slike ting som «tøv», og det må hun jo gjerne gjøre. Konsekvensen blir likevel at hun får mindre tid med barna sine. Sånn sett er det egentlig ikke viktig om dere blir enige eller ikke, du kan bare fortelle henne at du synes dette er såpass ubehagelig at det slik du kommer til å forholde deg til det. Så får hun ta et valg om hun vil fortsette å drikke eller ikke ut ifra det.
Ønsker du eller andre i familien noen å snakke med om dette kan dere kontakte pårørendestøtte. Det finnes flere slike tilbud og du finner en oversikt over dem her.