Ufrivillig neddopet?

Hei.
I helgen var jeg på festival med venninnene mine. Jeg endte opp med å møte på noen eldre gutter som var bekjente av meg. Jeg var i lamme dem en stund, til jeg møtte på do. Vi satt utfor en bobil, så jeg måtte gå på do inni bobilen. Mannen som hadde bobilen følgte meg inn. Jeg satt koppen med drikka mi på bordet mens jeg gikk å tissa. 30 minutter etterpå snurrer alt, jeg klarer ikke å holde øynene åpen, jeg får nesten ikke til å snakke, føle meg bare helt borte. Etter det husker jeg ingenting. Vet at venninnen min hjalp meg hjem. Jeg våknet opp med blåmerker og kloremerke, og har fryktelig ondt i halsen. Føles ut som at noen har holdt skikkelig rundt halsen min… Jeg har helt panikk og aner ikke hva jeg skal gjøre. Føler jeg kanskje overreagere, og tørr ikke å spørre om hjelp… for jeg skammer meg sånn. Vil ikke at noen skal tro at jeg drakk meg skikkelig full. Fordi jeg har alltid kontroll når jeg drikker, og jeg stopper og drikke når jeg er små full. Jeg va bare småfull til etter jeg hadde drokket litt mer av drikken min, som var sourz Apple. Drakk den ikke opp engang.
Føler meg enda svimmel, små fjærn. Er veldig redd for at jeg har blitt voldtatt… va burde jeg gjøre?

Kvinne, 17 år fra Troms
RUStelefonen svarer:
Vi har forståelse for at dette er en veldig ubehagelig situasjon. Først av alt er ikke dette noe du skal skamme deg over og det er ikke din skyld. Uansett hvor beruset du var eller ikke var rettferdiggjør ikke det at noen kan dope deg, eller gjøre andre ting du ikke har lyst til. Det er straffbart og noe du kan anmelde hvis det er slik.
Siden du er redd for at du kan ha blitt voldtatt, har blåmerker og vondt i halsen, er det første vi vil råde deg til er å få en legesjekk. Du kan gjøre dette på et akuttmottak, gynekologisk klinikk eller helsestasjon. De kan også ta en urinprøve av deg for å sjekke om noen har lagt noe i drinken din – men merk at noen misbruksstoffer har veldig kort påvisningstid i urin. Forhåpentligvis vil du etter sjekken vite litt mer om hva som har skjedd. Noen synes det kan være fint å ha med seg noen på legesjekken, så hvis du ønsker det kan du spørre venninnen din eller en annen du stoler på om å bli med.
Hvis du vil kan du også ringe til DIXI. DIXI er et ressurssenter for voldtatte og har lang erfaring i å snakke med jenter som er i din situasjon. Du kan ringe dem for å få råd om hvordan du nå skal gå frem for å få den hjelpen du trenger. Du kan også chatte med VITRORDEG om du synes det er lettere. Begge steder kan du være anonym.
Det aller viktigste er at du sier dette til noen, uansett hvor vanskelig du synes det er er. Du trenger ikke å bære på dette alene.