Toleranseabstinens

Hei. Jeg lurer på hva som menes med toleranseabstinens? Er det smertene som kommer tilbake eller får en abstinenssymptomer som ved seponering av smertestillende (smerteplaster/buprefarm)?

Kvinne, 43 år fra Møre og Romsdal
RUStelefonen svarer:
Toleranseabstinens er når du får abstinenser selv om du bruker medikamentet som forskrevet i samme dose som før.
Toleranse beskriver vanligvis en tilstand da en trenger mer av det vanedannende rusmidlet/medikamentet for å få samme effekt. Da kan det være nødvendig å øke mengden for å unngå abstinenser. Abstinenser beskrives gjerne i de tilfeller hvor en trapper ned eller avslutter bruk av vanedannende rusmiddel/medikament. Ved seponering av smerteplaster som Buprefan vil du nok oppleve abstinenser ca. to dager etter at du har avsluttet, og det kan vare i inntil to uker. Du kan lese mer om abstinenser ved seponering av buprenofin i Felleskatalogen.no.