Student – spørsmål om Naltrekson

Hei , jeg er LAR pasient og har vært det i 2 år og ikke hatt noen plager med verken tilbakefall eller sug etter noen form for opiater , Men jeg har jo lyst og slutte da jeg studerer statsvitenskap og det er vanskelig og finne seg noen i livet når det er så stigmatisering rundt LAR , ingen hadde jo kunne sett eller gjettet at jeg er det men er noe jeg stadig frykter at mine medstudenter skal oppdage på et vis . Så jeg vurderer dette naltraxon prosjektet men vet lite om det for det jeg er redd for er at når jeg har sluttet så skal jeg begynne og ruse meg ulovlig på enten subutex eller herion og vil faktisk da heller dø . Så hva blokkerer denne naltraxonen bare herion eller alle former for opiater ? Og er det noe statestikk på hvor mange som slutter i lar som enten kommemr tilbake eller dør eller ender i rusmilijøet igjen ? Isåfall hvor finnes denne foreningen ? Lurer også på hvorfor det ikke forskers på langstidsbivirkninger av medisinen buprenorfin sandoz som jeg tar 4 mg av hver dag men får dårlige og dårlige helse og jeg er kun 30 og trent aktiv hele livet selv når jeg var fullblods narkoman

Mann, 30 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Det er bra at du ønsker å kutte ut LAR-medisinen på en mest mulig trygg måte, og at du er forberedt på mulige utfordringer.
Før vi går videre, er det viktig å være oppmerksom på en forskjell mellom Naltrekson og Nalokson. Disse har mange fellestrekk, men også noen ulikheter. I ditt spørsmål omtaler du kun Naltrekson, og ettersom vi ikke vet om dette er bevisst eller ikke, skal vi si noen ord om begge. Begge stoffene er opioidantagonister, som kort sagt betyr at de blokkerer tilgangen til opioidreseptorene i hjernen, slik at hverken heroin eller øvrige opiater/opioider vil kunne ha noen virkning. Nalokson er hurtigvirkende, og benyttes derfor som akutt motgift ved overdoser. Nalokson finnes også i Suboxone (sammen med buprenorfin), for å forhindre at medisinen skal kunne injiseres. Ettersom nalokson ikke har noen effekt dersom det tas oralt, vil det ikke forhindre buprenorfinen i Suboxone fra å ha effekt. Du snakker om Naltrekson-prosjektet – dette er vi ikke noe vi er kjent med, men derimot er det noe som heter Nalokson-prosjektet, som jobber med å spre bruk av og kunnskap om Nalokson-nesespray i Norge (se lenke under).
Derimot er ikke Naltrekson hurtigvirkende, men trenger 1-2 timer for å oppnå effekt. Virkningen er likevel mer langvarig enn Nalokson, og Naltrekson kan være velegnet i behandling over et lengre tidsrom, både mot opiat/opioid- og alkoholavhengighet.
Uansett: det viktigste er at du får god hjelp til nedtrapping av din nåværende LAR-medisin, og at du har et støtteapparat rundt deg både under og i ettertid av nedtrappingen. Snakk med legen din om dette, og ta gjerne også kontakt med proLAR (se lenke under), som kan være viktige støttespillere for deg. Hos legen kan du også høre om muligheten for å få utskrevet Naltrekson, slik at du hindrer deg selv fra å misbruke heroin eller øvrige opiater/opioider. Det er viktig at du er forberedt på tiden som kommer etter endt nedtrapping, og sånn sett er det godt at du har f.eks. studier å fylle tiden din med. Tenk gjerne også gjennom hvilke andre ting du trenger i livet ditt, for å hjelpe deg fra å ta eventuell oppmerksomhet bort fra misbruk av rus- og legemidler.
Vi anbefaler at du leser mer her: