Sønnen min røyker hasj

Min yngste sønn på 23 år røyker hasj. Han ønsker ikke slutte. Tilbud om hjelp hos psykolog. Men vil ikke. Også vært med han til fastlegen. Han vil ikke studere eller jobbe. Bor hjemme.
Han eldre bror døde 24 år gammel av overdose. Det begynte med hasj…..
Ganske fortvilende. I tillegg bunnløs sorg. Vi trenger hjelp. Også kontaktet ruskontakten i kommunen. Skjer ingenting. Jeg er motivert men ikke han.
Hvordan skal jeg hjelpe han?

Kvinne, 55 år fra Buskerud
RUStelefonen svarer:
Vi har stor forståelse for at dette er vanskelig, særlig med et slikt bakteppe. Som du beskriver er nok hele familien i bunnløs sorg, også din yngste sønn. I slike situasjoner kan det nok være vanskelig for noen å finne motivasjon til å å studere/finne nye jobb, bolig og til å slutte med cannabis. Du forteller at du er veldig motivert for å hjelpe ham, men at han ikke ønsker å slutte med cannabis selv. Så lenge sønnen din ikke ønsker å slutte med cannabis, kan du ikke tvinge ham til å søke hjelp. Det er hans eget valg og ansvar. Det er likevel viktig at han vet om at han kan komme til deg om han skulle ombestemme seg. Sørg for at han vet at du gjerne vil hjelpe ham med dette.
Det beste du kan gjøre for å motivere ham er kanskje å stille noen spørsmål som får ham til å reflektere over egen rusbruk. Du kan for eksempel spørre sønnen din hva det er hans synes er positivt og negativt med å bruke cannabis, og hva som vil være positvit og negativt med å slutte. Det kan også være bra å snakke med ham om  hva det er han har lyst til å bruke tiden sin på både nå og fremover. Det å ha et mål, eller bare noe han liker å gjøre kan bidra til å øke motivasjonen. Det kan være alt fra å redusere hasjbruken for å spare til en ferie til å finne ut hva han vil studere/jobbe med. Du kan lese mer om dette på våre sider » Barnet mitt bruker alkohol/narkotika».
Men, vi vet ikke nok om situasjonen til å vite hva som vil hjelpe, og hva som vil motivere han. Men, du skriver at du/dere er i bunnløs sorg og trenger hjelp. Etter det du/dere har opplevd, og slik  situasjonen er nå, er det sikkert lurt om du søker hjelp. Kanskje er det godt for deg å få hjelp av en profesjonell for å bearbeide sorg og snakke om bekymring for sønnen din. Her finner du en veileder til kommunens ansvar for pårørende som kan være nyttig å lese. Du kan ta kontakt med legen som kan søke deg inn til psykologhjelp, du kan kontakte også kontakte Veiledningssenter for pårørende, og Mental Helse Buskerud som både har telefontjenste og pårørendetreff. Du er ogås selvfølgelig velkommen til å ringe oss på RUStelefonen, vi er åpne mellom 11-18 hver dag