Sønn 22 bryter leiekontrat som gjelder null hasjrøyking

Hei. Jeg lurer på hva jeg skal gjøre, når vi sammen skrev kontrakt på at det var null toleranse med rus og hajsrøyking. Jeg finner stadig vekk rullepapir ligthrer å røyk som forsvinner hos meg(jeg røker badle). Ha har innrømt en gang at han røyte hasj. men jeg vet at det sjer flere ganger i uka. han røyker ikke vanlig røyk ellers.Hvilke konsekvenser bør jeg stille? Han jobber som tømmerlærling å går alltid på jobb. Men han vil bo hjemme for å spare seg opp penger til sitt et sted. Er alene mor jeg.Kan jeg forlange at han må flytte?, har jo ikke lyst til d. Men ingenting hjelper å jeg kan ikke stole på han.

Kvinne, 44 år fra Rogaland
RUStelefonen svarer:
Vi forstår at det ikke er en enkel situasjon å være i. Slik vi forstår det har dere tegnet en leiekontrakt hvor han forplikter seg til ikke å røyke hasj, og som du tror han bryter. Hvis det er slik at du trenger sikkerhet for at han bruker hasj kan du be om urinprøve. Når det gjelder om han fortsatt skal få bo hos deg hvis han bryter kontrakten, er det vanskelig for oss å si at du skal gjøre det ene eller det andre. Alle er vi forskjellige, med ulik bakgrunn og historie. Vi vet ikke nok om deg, sønnen din og situasjonen deres til å si akkurat hva du skal gjøre.  Hva vi enn mener er det du som må ta den beslutningen, og leve med den etterpå. Du kan jo tenke over hva som skjer om du ber han flytte ut? Vil han bli bostedsløs, skaffe seg hybel, slutte som lærling eller forstå at du mener alvor når du krever at han ikke skal røyke hasj når han bor hos deg. Tenk over hva som mulig kan skje og spør han om det. Slik situasjonen er nå tar du hensyn til han og hva han trenger, og kanskje mindre hensyn til deg selv.  Vi antar at det ikke er noen som tvinger han til å røyke hasj så han har jo ett valg. Velger han å slutte som lærling, bli bostedsløs eller hva enn han mener vil skje er det jo hans valg. Hva hvis du lar han fortsette å bo hjemme selv om han røyker hasj? På hvilken måte er det bra for han (bortsett fra at han har tak over hodet og sparer penger). Daglig bruk av hasj er også kostbart, og innebærer at han får spart mindre penger. Og hvordan er det i så fall for deg? Hva med dine grenser, dine behov og hans respekt for deg?
Vel som sagt er det ikke enkelt å råde deg til og gjøre det ene eller andre. Men, du bør starte med å ta en skikkelig prat med han, krev urinprøve om nødvendig. Fortell han om din bekymring og dilemma for han setter deg i en vanskelig situasjon, be han også reflektere over sine valg. I den forbindelse må du må gjerne ta en titt på vår side «Hvordan du kan snakke med noen om deres rusbruk«.
Ønsker du å snakke med oss om situasjonen du er i er du velkommen til å kontakte oss på telefon 915 88588. Vi er åpne hver dag mellom 11 og 18. Du kan også ta kontakt med det nærmeste Veiledningssenteret for pårørende der du bor.