Sobril og angst for å fly

Hei! Jeg sliter VELDIG med flyskrekk. Har fått skrevet ut sobril av legen min noen ganger pga flystekk, men har sier at jeg skal ta 1-3 15mg piller, men dette gir meg INGEN effekt. Har istedet tatt 75-110 mg sobril slik at jeg i det hele kommer meg på flyet. Er dette farlig? Burde jeg få noe annet av legen istedet så jeg slipper å «misbruke» sobril. Flyr kun 1-2 ganger i året.

Mann, 29 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
De dosene med Sobril som du beskriver er nok ikke farlig høye dersom du ikke kombinerer det med andre legemidler og/eller alkohol. Men vi tenker at du kanskje burde ta en prat med legen din og fortelle at du opplever å ha dårlig effekt og heller be om diazepam som har god effekt mot angst. Diazepam er riktignok mer potent enn oxazepam (Sobril) men så lenge du kun bruker det noen få ganger i året når du skal fly burde det være uproblematisk.