Sobril

Hei! Gikk gjennom en krise i vinter. Fikk foreskrevet Sobril, 15 mg x 2-3 hver dag. Etter 7 ukers bruk ble jeg avhengig og legen satte meg på en nedtrappingsplan. Merket abstinensene godt, hadde mye angst og uro i denne perioden. Nå er det snart 3 måneder siden jeg var ferdig nedtrappet. Sliter nå veldig med depresjon/nedstemthet. Alt føles tungt og jeg gråter mye. Kjenner ikke meg selv igjen. Prøver å gjøre hyggelige ting hver dag, er mye sammen med familie og venner. Spiser sunt og sover godt. Har forsøkt Wellbutrin men det hjalp ikke. Står fast på Cipralex 20 mg. Får samtaler hos psykiater. Er nå bekymret for at jeg skal slite med dette bestandig. Jeg mener at nedstemtheten har oppstått som følge av at jeg ble avhengig av Sobril. Er det vanlig å slite med abstinenser så lenge etter avsluttet bruk og er det noe jeg kan gjøre selv for å ting skal bli bedre?9

Kvinne, 54 år fra Vestfold
RUStelefonen svarer:
Abstinenser av Sobril varer vanligvis 1-2 måneder, men kan også vare lengre. Vanlige abstinenser av Sobril er angst, uro, skjevling, men også fysiske symptomer som muskelsmerter, hodepine og influensa-følelse. Det er dessverre begrenset hvor mye mer du kan gjøre enn å «stå i det så lenge det varer», men de tingene du nevner som å være med familie og venner, spise og sove godt kan gjøre at du føler deg noe bedre.
Det er vanskelig å si om det at du føler deg nedstemt/deprimert nå har sammenheng med Sobrilbruk/abstinenser, eller om det bare er slik du har det akkurat nå. Det vi kan si er at det er flere som opplever følelsene sine som veldig sterke når de slutter på Sobril, fordi pillene da ikke demper disse følelsene lengre. Ting en tidligere klarte å skyve unna og ikke tenke på kan også komme opp igjen.  Dette kan oppleves veldig uvant og overveldende.
Hva som er riktig i ditt tilfelle vet vi ikke, men uansett hvilken årsak det er kan du få det bedre. Fortsett dialogen med psykiater og lege, fortell dem akkurat hvordan det er, og be om hjelp.
Vi ønsker deg lykke til, og håper du snart vil oppleve situasjonen som lettere.