Rusmisbruk

Hei jeg trenger svar på noen spørsmål.
Mannen min har røyker cannabis før , han har «slutta med det » men var bare noe han så til meg i såfall. Han har vært mye med meg og vi har gjort det meste sammen pga Miss tilitt til han. Men samtidig har han f.eks vært i butikken osv selv alene. Da jeg begynte å prate om at han driver med det fortsatt uten å vite det så ville han ta en prat med meg. Han fortalte meg selv at han igjen hadde røyka det men samtidig har han begynt med å sniffe kokain ? Han så han angrer og at han trenger hjelp og støtte fra meg fordi han ser at det bare ødlegger for oss. Jeg elsker han så selvfølgelig vil jeg være til hjelp og støtte han og prøve å holde han unna sånt. Jeg sa at vi skulle søke om hjelp, men han var sikker på at han skulle klare det med min støtte.
Han lovte meg at han ikke skulle gjøre det igjen . I 2 mnd ifølge han har han ikke gjort det. Et par dager siden så var han ute og jeg bare fikk på følelsen at noe er galt så jeg ringte og sa at han skulle møte meg for å gi meg penger og vi avtalte å møtes der hvor han var ( senter i følge han ) . Han trodde vel at jeg bare tulla .. Men så ringer jeg og sier jeg er fremme . Så blir bare tlf lagt på og jeg blir ringt etter ca 40 min . Jeg hadde da allerede dratt til foreldrene mine på besøk . Når jeg kom hjem så så jeg at vi skal ut en tur med bilen ( jeg kjørte ) . Jeg så jeg vil ta en test på han og se om han har brukt noe . Han nekta først men så hadde han ikke noe valg for jeg kjørte til apoteket . Jeg kjøpte testen og han så det er bare bullshit du driver med jeg har ikke brukt noe. Men testen viste både kokain og cannabis . ? Dagen etter har han møtt samme fyr igjen og evnt brukt igjen det merka jeg da jeg kjørte til senteret og plutselig så bilen hans stoppe og han andre fyren gikk ut av bilen.
Nå er det slik at vi har 2 barn en på 5 og en på 2. Svigermor er på besøk og skal være her til august. Barna vet ingenting om det selvfølgelig . Vi bruker ikke å krangle eller diskutere foran barn . Etter å ha prata med mannen og svigermor så sa jeg at dette er et valg han tar . For du har to unger en mor som ikke har noen andre enn deg og kona di. Du har valgt narkotika framfor familien din. Og svigermor snakka også til han selvfølgelig . Da sa jeg at han må vite hva han vil med livet sitt . Enten gå den veien som narkoman eller velge å ha en lykkelig familie. Han sa han skulle gjøre alt som trengs for å ikke gjøre det igjen og holde seg unna sånt og da jeg spør han hva er utveien for du klarer ikke det på egen hånd? Da sa han at vi kunne søke om hjelp og han kunne bli behandla eller hva som skulle til .
Så det jeg lurer på , vil det ha noe konsekvenser for barna hvis vi søker om hjelp for han ? Altså som sagt barna vet ingenting om det og vi har ikke kranglet om noe utenom det her .
Altså jeg vil ikke søke om hjelp for han også miste ungene mine den andre siden, da kan jeg like gjerne bare ta ungene og gå fra han , men som jeg nevnte så vil jeg jo hjelpe han ut av den verden for han er nydelig far og aldri gjort noe vondt til verken meg eller barna og tar godt vare på oss.
Og eventuelt hvor søker vi hjelp ? Hvilken vei skal vi gå ?
Håper på positiv svar tilbake , da jeg er veldig bekymret over han og oss . Jeg må ta et valg enten hjelpe han og komme ut av den verden sammen med de profesjonelle og vi fortsetter et lykkelig familie liv eller bare gå fra han . ( PS jeg har ikke brukt noe sånt , og ikke drikker vi alkohol heller , det er veldig sjeldent kun når vi to er helt alene uten barn)

Kvinne, 27 år fra Hedmark
RUStelefonen svarer:
Det høres ut som en vanskelig situasjon for deg og din familie.
Du lurer på om det vil ha konsekvenser for barna deres hvis dere søker om hjelp for mannen din. I utgangspunktet har helsepersonell taushetsplikt. Men hensynet til barn veier ofte tyngre enn denne. Det vil i praksis si at dersom helsepersonell har «grunn til å tro» at hans rusbruk går utover omsorgen for barna, bør helsepersonell melde fra til barnevernet. Opplysningsplikten inntrer altså først når helsepersonell har grunn til å tro at det er omsorgssvikt. Dersom du er tydelig på at hans rusbruk ikke fører til noen omsorgssvikt overhodet, vil helsepersonell ikke ha noen «grunn til å tro» noe annet. Her finner du mer informasjon om helsepersonells opplysningsplikt til barnevernet.
Du lurer også på hvor dere kan søke hjelp. Den enkleste veien er ofte å oppsøke fastlege som kan henvise videre til et passende hjelpetilbud. Du/dere kan lese mer i vår guide Hvordan komme i kontakt med hjelpeapparatet? Dersom mannen din ønsker å gjøre en endring på egenhånd kan dere finne tips på våre sider Hjelp til å slutte.
Fra det siste avsnittet i innlegget ditt virker det som du er usikker på om du vil gå fra mannen din eller ikke. Hvis du selv har behov for å snakke med noen kan NKS Veiledningssenter (et gratis lavterskertilbud for pårørende av rusmiddelavhengige) være et greit sted å henvende seg. De tilbyr blant annet individuelle samtaler enten per telefon eller ved senteret, par/familiesamtaler, samtalegrupper, kurs for pårørende og undervisning og foredrag. Du er også hjertelig velkommen til å ta kontakt med oss på telefon eller chat for å snakke mer om situasjonen.