Rusproblemer

Hei. Jeg er onkel til enn gutt som har begynt med hasj/rusmiddler for 2/3 år siden. Ble den gang tatt av politiet for dette… Familien trodde dette var et tilbakelagt stadium helt til i sommer, da ringte politiet opp mor og far til dette barnet. Han og enn del venner ble tatt for hasj og kokain bruk… Mor og far skjønner ikke alvoret i sitasjonen. De tror alt er greit, men jeg synes han ser grå ut i ansiktet og han går aldri ut på dagen. Hans venner er narkomane og barnet møter ikke lenger blikket eller tar kontakt med mor og faren sin. Låser seg inn på hybelen sin som er på tomta til foreldrene…. Er det noe jeg kan gjøre bortsett fra å sende sms til gutten å høre om han har det bra? Samt minne han på å spise sunt, fortelle at jeg er bekymret for han ol….? Hva gjør jeg? Det å ikke gjøre noe føles helt feil… Nesten 100%sikker på at han ruser seg enda.. Mor vil ikke prate om det… Ikke faren hans heller. Akkurat som det ikke har skjedd… ( redd for å gi beskjed til barnevernet da mor kommer til å klikke på meg) forrige gang var barnevernet koblet inn pga anonym tips om at barnet snuste, røyket hasj (for 20.000) kroner og brukte kokain… Barnet fikk arv, derfor han kunne bruke så mye penger på narkotika. Dette er da to år siden. Barnet går ikke på skole ol… Aktiviteter. Mor er veldig mistenksom på meg ang barneverns melding fra den gangen… Hva gjør jeg?
På forhånd tusen takk for svar

Mann, 42 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Vi forstår at det er en veldig vanskelig situasjon for deg å være i. Slik du beskriver det er du svært engstelig for at han bruker ulike narkotiske stoffer. Det finnes ikke en løsning på en slik situasjon og det er derfor vanskelig for oss å si noe sikkert om hva du bør gjøre. Kanskje kan du prøve å snakke med nevøen din om det selv først. Fortelle han at du er bekymret og hvorfor du er bekymret. Det å vise at du bryr deg kan sjeldent gå galt, men det er ikke sikkert han vil si noe om sitt rusbruk uansett. Vil han snakke om det har du mulighet til å hjelpe han. Hva slags hjelp han trenger avhenger av hva problemet er og hvor omfattende det er. Slike samtaler kan oppleves som vanskelig og her finner du forslag til gjennomføring av bekymringssamtale. Vi håper du kan ha nytte av den når du planlegger samtalen med han.
Alternativt kan du ta en ny prat med foreldrene og fortelle dem at du er sikker på at han bruker narkotiske stoffer. Du får tenke over om du skal fortelle de at du vurderer å ta kontakt med barnevernet igjen hvis de ikke følger opp. Du skriver ikke hvor gammel gutten er nå, men er han over 18 år er det lite trolig at barnevernet vil gripe inn. Er han under 18 er det god grunn til å kontakte dem igjen med en bekymringsmelding hvis du mener situasjonen er alvorlig og foreldrene ikke griper inn. Du kan jo også bruke forslaget til bekymringssamtale for å forberede deg til samtalen med foreldrene.
Som sagt finnes det ikke en løsning på ett slikt problem og du er velkommen til å ringe oss på 915 08588 for en utdypende samtale.